Velferdens organisering
Vår tids helse- og velferdsreformer reflekterer en tro på at stadige organisasjonsendringer vil gi bedre tjenester. Men hva er god organisering? Hva slags forestillinger, argumenter og strategier ligger bak utviklingen av velferdsorganisasjonene?
Velferdsstatens «menneskebehandlende» organisasjoner stilles stadig overfor nye reguleringer og effektivitetskrav. Samtidig er problemene de er satt til å håndtere uregjerlige og vanskelige å styre. Menneskelige problemer er uforutsigbare, sammensatte og kan overskride flere spesialiteter og sektorer. «Velferdens organisering» viser hvordan ulike krav til organisering, ledelse og styring av menneskebehandlende arbeid kommer til uttrykk som krysspress på det politiske beslutningsnivået, så vel som når befolkningen møter tjenesteutøverne ansikt-til-ansikt. Eksempler er hentet fra ulike typer utviklings- og omorganiseringsarbeid - som bedriftsinspirerte effektiviseringstiltak, evidensbasert prosedyreutvikling og koordineringstiltak i NAV- og Samhandlingsreformen.
Velferdsstatens «menneskebehandlende» organisasjoner stilles stadig overfor nye reguleringer og effektivitetskrav. Samtidig er problemene de er satt til å håndtere uregjerlige og vanskelige å styre. Menneskelige problemer er uforutsigbare, sammensatte og kan overskride flere spesialiteter og sektorer. «Velferdens organisering» viser hvordan ulike krav til organisering, ledelse og styring av menneskebehandlende arbeid kommer til uttrykk som krysspress på det politiske beslutningsnivået, så vel som når befolkningen møter tjenesteutøverne ansikt-til-ansikt. Eksempler er hentet fra ulike typer utviklings- og omorganiseringsarbeid - som bedriftsinspirerte effektiviseringstiltak, evidensbasert prosedyreutvikling og koordineringstiltak i NAV- og Samhandlingsreformen.
Informasjon om boka
- Sider: 224
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215023755
- Utgivelsesdato: 29.10.2014
- Bokgruppe: 214