Å se framtiden gjennom fortiden
Historieformidling for videregående skole
Omtale:
"Boka er etter min mening en vellykket kombinasjon av historie, læringsteori og undervisningsmetododikk som kan virke fornyende på historieundervisning i videregående skole og være et velegnet verktøy for studenter og lærere i mange fag." - Anne Rita Feet, Bedre skole 1 2024
Hvorfor er det viktig at flest mulig elever lærer om historie i den videregående skolen? Hvordan skal lærerne undervise i historie i den videregående skolen?
I denne boka diskuterer Merethe Roos historiefagets betydning som undervisningsfag, og presenterer konkrete forslag til opplegg som læreren kan ta med seg inn i klasserommet. Intensjonen er å inspirere lærere til å utforme sine egne undervisningsopplegg. Boka er i så måte en oppfølger av den kritikerroste boka Å forstå fortiden og formidle for framtiden, utgitt av samme forfatter i 2022, der Roos presenterte konkrete eksempler på hvordan lærere kan undervise i historiefaget i grunnskolen.
Målgruppa for denne boka er studenter i lektorutdanning og lærerutdanning, samt lærere som jobber i videregående opplæring.
I denne boka diskuterer Merethe Roos historiefagets betydning som undervisningsfag, og presenterer konkrete forslag til opplegg som læreren kan ta med seg inn i klasserommet. Intensjonen er å inspirere lærere til å utforme sine egne undervisningsopplegg. Boka er i så måte en oppfølger av den kritikerroste boka Å forstå fortiden og formidle for framtiden, utgitt av samme forfatter i 2022, der Roos presenterte konkrete eksempler på hvordan lærere kan undervise i historiefaget i grunnskolen.
Målgruppa for denne boka er studenter i lektorutdanning og lærerutdanning, samt lærere som jobber i videregående opplæring.
Informasjon om boka
- Sider: 128
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215067551
- Utgivelsesdato: 04.08.2023
- Bokgruppe: 215