Å være digital i alle fag
Antologien Å være digital i alle fag tar for seg den digitale dimensjonen i de fleste skolefagene. Boka diskuterer og eksemplifiserer hvordan digitale medier og verktøy kan utnyttes for å nå Kunnskapsløftets kompetansemål innenfor det enkelte fag. Vi ønsker å få fram at det digitale i mange av fagene innebærer mer enn et redskap, at det også er en ny måte å handle på, å tenke på, å uttrykke seg på.
De siste årene har det kommet mange bøker om bruk av digitale medier i skolen og om informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i læringsteoretisk perspektiv. Mange av dem nevner nødvendigheten av å se teknologibruken også i fagdidaktisk perspektiv, men få har diskutert hvordan man konkret kan forholde seg til det digitale på de respektive fagenes premisser.
Med Kunnskapsløftet, LK06, har den digitale dimensjonen kommet inn som en av de grunnleggende ferdighetene. Kunnskapsløftet har som mål at alle elever i alle fag skal «kunne bruke digitale verktøy», og læreplanen skisserer hva dette skal gå ut på i de enkelte fag.
Antologiens bidragsytere er Svein Andersland, Liv K. Dahlin, Anne B. Fugelstad, Hege Gjerde, Ruth Grüters, Harald Morten Iversen, Rune J. Krumsvik, Håkon Kvidal, Inger Langseth, Andreas Lund, Erik Lund, John Alexander Strømme og Geir Winje.
Antologien retter seg mot flere grupper av lesere som er opptatt av skole, undervisning og digital kompetanse i skolefagene. Primært er den skrevet for lærere, lærerstudenter, skoleledere og ansatte i lærerutdanningen, men vi håper at også foreldre, politikere og andre skoleinteresserte kan finne nye og relevante tanker og ideer i boka.
De siste årene har det kommet mange bøker om bruk av digitale medier i skolen og om informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i læringsteoretisk perspektiv. Mange av dem nevner nødvendigheten av å se teknologibruken også i fagdidaktisk perspektiv, men få har diskutert hvordan man konkret kan forholde seg til det digitale på de respektive fagenes premisser.
Med Kunnskapsløftet, LK06, har den digitale dimensjonen kommet inn som en av de grunnleggende ferdighetene. Kunnskapsløftet har som mål at alle elever i alle fag skal «kunne bruke digitale verktøy», og læreplanen skisserer hva dette skal gå ut på i de enkelte fag.
Antologiens bidragsytere er Svein Andersland, Liv K. Dahlin, Anne B. Fugelstad, Hege Gjerde, Ruth Grüters, Harald Morten Iversen, Rune J. Krumsvik, Håkon Kvidal, Inger Langseth, Andreas Lund, Erik Lund, John Alexander Strømme og Geir Winje.
Antologien retter seg mot flere grupper av lesere som er opptatt av skole, undervisning og digital kompetanse i skolefagene. Primært er den skrevet for lærere, lærerstudenter, skoleledere og ansatte i lærerutdanningen, men vi håper at også foreldre, politikere og andre skoleinteresserte kan finne nye og relevante tanker og ideer i boka.
Informasjon om boka
- Sider: 272
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215014050
- Utgivelsesdato: 22.04.2009
- Bokgruppe: 215