Barnevernspedagog: En grunnbok 2. utgave
Et gjennomgående fokus på barns medvirkning, samarbeidet med foreldre, og barnevernet som arbeidsfelt gjør boka til et viktig bidrag til felles faglig fundament for barnevernspedagogutdanningene i Norge.
Forfatterne tar utgangspunkt i nasjonal og internasjonal forskning, praktisk erfaring og sentral grunnlagslitteratur når de gjennomgår og drøfter sentrale deler av barnevernspedagogens historie, verdiforankring, kunnskapsområder og profesjonskompetanse.
Kapitlene svarer blant annet på:
- Hvordan kan barnevernspedagogen gjennomføre samtaler og samarbeid med barn og unge, og hvilke muligheter og utfordringer gir foreldresamarbeid?
- Hvordan være en reflektert praktiker? Og hvordan samarbeide tverretatlig og tverrfaglig?
- Hva er emosjonelt arbeid og hvilken betydning får det for barnevernspedagoger?
- Hvordan forstår vi, og snakker om, risiko og utenforskap?
- Hva vil det si at barnevernspedagogen er en rettsanvender?
- Hva er en helhetlig forståelse av barn, unge og deres familier, og hvordan kan kulturpsykologisk og sosiokulturell forståelse barn og unge bidra i forståelsen?
- Hvilken betydning har det å tilhøre urbefokningen eller familier som har migrert og er transnasjonale?
- Hvordan kan barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver håndtere tvang og makt og handle etisk godt?
- På hvilken måte bidrar sosialpedagogiske perspektiver til barnevernspedagogens arbeid?
Bokens forfattere: Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen, Inge Kvaran, Kate Mevik, Anne Wullum Aasback, Elisabeth Backe-Hansen, Solveig Botnen Eide, Karsten Brynildsrud, Joakim Caspersen, Marte Knag Fylkesnes, Hulda Mjöll Gunnarsdottir, Eva Berthling Herberg, Randi Juul, Sigrid Nordstoga , Merete Saus, Anita Skårstad Storhaug, Oddbjørg Skjær Ulvik, Lena Catherine Lossius Westby.
Forfatterne tar utgangspunkt i nasjonal og internasjonal forskning, praktisk erfaring og sentral grunnlagslitteratur når de gjennomgår og drøfter sentrale deler av barnevernspedagogens historie, verdiforankring, kunnskapsområder og profesjonskompetanse.
Kapitlene svarer blant annet på:
- Hvordan kan barnevernspedagogen gjennomføre samtaler og samarbeid med barn og unge, og hvilke muligheter og utfordringer gir foreldresamarbeid?
- Hvordan være en reflektert praktiker? Og hvordan samarbeide tverretatlig og tverrfaglig?
- Hva er emosjonelt arbeid og hvilken betydning får det for barnevernspedagoger?
- Hvordan forstår vi, og snakker om, risiko og utenforskap?
- Hva vil det si at barnevernspedagogen er en rettsanvender?
- Hva er en helhetlig forståelse av barn, unge og deres familier, og hvordan kan kulturpsykologisk og sosiokulturell forståelse barn og unge bidra i forståelsen?
- Hvilken betydning har det å tilhøre urbefokningen eller familier som har migrert og er transnasjonale?
- Hvordan kan barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver håndtere tvang og makt og handle etisk godt?
- På hvilken måte bidrar sosialpedagogiske perspektiver til barnevernspedagogens arbeid?
Bokens forfattere: Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen, Inge Kvaran, Kate Mevik, Anne Wullum Aasback, Elisabeth Backe-Hansen, Solveig Botnen Eide, Karsten Brynildsrud, Joakim Caspersen, Marte Knag Fylkesnes, Hulda Mjöll Gunnarsdottir, Eva Berthling Herberg, Randi Juul, Sigrid Nordstoga , Merete Saus, Anita Skårstad Storhaug, Oddbjørg Skjær Ulvik, Lena Catherine Lossius Westby.
Informasjon om boka
- Sider: 264
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215071862
- Utgivelsesdato: 15.07.2024
- Bokgruppe: 223