Dybdelæring i musikk
Musikalsk forståelse gjennom sansning, følelser og begreper
Med Kunnskapsløftet 2020 ble dybdelæring innført som prinsipp i undervisningen. Det betyr blant annet at elevene skal utforske, se sammenhenger og forstå begreper i og mellom fag. Hvilken rolle spiller dybdelæring i musikk og hvordan kommer dette til uttrykk i læreplanen?
Furnes diskuterer sentrale temaer i musikkfaget med dybdelæring som bakteppe, blant annet musikk og følelser, persepsjon, estetikk, kroppsforankret tenkning og begrepslæring. Med forankring i kjerneelementer og kompetansemål i læreplanen for musikk, er det et ønske at boken både kan være en ressurs for å skape en forståelse av hva dybdelæring innebærer i musikkfaget, og en kilde til ideer for dem som planlegger egen undervisning.
Bokens målgruppe er studenter i lærerutdanningen, PPU, master i praktiske og estetiske fag, og lærere i skolen.
Furnes diskuterer sentrale temaer i musikkfaget med dybdelæring som bakteppe, blant annet musikk og følelser, persepsjon, estetikk, kroppsforankret tenkning og begrepslæring. Med forankring i kjerneelementer og kompetansemål i læreplanen for musikk, er det et ønske at boken både kan være en ressurs for å skape en forståelse av hva dybdelæring innebærer i musikkfaget, og en kilde til ideer for dem som planlegger egen undervisning.
Bokens målgruppe er studenter i lærerutdanningen, PPU, master i praktiske og estetiske fag, og lærere i skolen.
Informasjon om boka
- Sider: 288
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215047348
- Utgivelsesdato: 24.10.2022
- Bokgruppe: 215