Elevtekstanalyser
Nye tilnærminger
Elevtekster er et stadig mer ettertraktet analyseobjekt, både for studenter i lærerutdanningen og blant forskere. Det har vært en rekke ulike måter å tilnærme seg elevtekster på de siste 40 årene, men det rådende synet er at de ikke bør eller kan løsrives fra den sammenhengen de oppstod i.
«Elevtekstanalyser» byr på nye tilnærminger og måter å analysere elevtekster på, ved å se på hvordan de er koplet til litterære tradisjoner og språkvitenskapen uavhengig av sitt opphav i skolen. Tekstene analyseres fra forskjellige faglige vinklinger, gjennom språkvitenskap, litteraturvitenskap og tekstvitenskap. Perspektivene på elevtekstene blir nye i møte med både etablerte og moderne teorier.
Boken henvender seg til alle som møter og analyserer elevtekster.
Leiv Inge Aa og Ola Harstad, førsteamanuenser i norskdidaktikk ved NTNU, er bokens redaktører. Bidragsyterne tilhører NTNU, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, Universitetet i Stavanger og VIA University College (Aarhus), og representerer en rekke ulike forskningsfelt.
"... denne anmelderen [er] begeistret for boka. Det er mye jeg kan ta direkte med meg inn i undervisninga, både som faglig påfyll og som inspirasjon. Likeledes får jeg en rekke gode eksempler å vise til når studenter helst vil analysere elevtekster i masteroppgaven sin, men ikke helt vet hvordan."
Anne-Beathe Mortensen-Buan
Norsklæreren
«Elevtekstanalyser» byr på nye tilnærminger og måter å analysere elevtekster på, ved å se på hvordan de er koplet til litterære tradisjoner og språkvitenskapen uavhengig av sitt opphav i skolen. Tekstene analyseres fra forskjellige faglige vinklinger, gjennom språkvitenskap, litteraturvitenskap og tekstvitenskap. Perspektivene på elevtekstene blir nye i møte med både etablerte og moderne teorier.
Boken henvender seg til alle som møter og analyserer elevtekster.
Leiv Inge Aa og Ola Harstad, førsteamanuenser i norskdidaktikk ved NTNU, er bokens redaktører. Bidragsyterne tilhører NTNU, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, Universitetet i Stavanger og VIA University College (Aarhus), og representerer en rekke ulike forskningsfelt.
"... denne anmelderen [er] begeistret for boka. Det er mye jeg kan ta direkte med meg inn i undervisninga, både som faglig påfyll og som inspirasjon. Likeledes får jeg en rekke gode eksempler å vise til når studenter helst vil analysere elevtekster i masteroppgaven sin, men ikke helt vet hvordan."
Anne-Beathe Mortensen-Buan
Norsklæreren
Informasjon om boka
- Sider: 296
- Språk: Annet, Bokmål/Nynorsk
- ISBN: 9788215068886
- Utgivelsesdato: 09.08.2023
- Bokgruppe: 215