Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag
Yrkesfaglærere med høy profesjonskompetanse og oppdatert praksiserfaring er en nøkkelfaktor i utdanningen av gode fagarbeidere. Med forankring i yrkesfaglig teori og forskning presenterer forfatterne ulike perspektiver på yrkesutdanning, yrkesfaglærerutdanning og etter- og videreutdanning av yrkesfaglærere.
Aktuelle temaer som dybdelæring, relevans, samarbeid skole-bedrift, pedagogisk og didaktisk bruk av digitale verktøy og internasjonalisering drøftes i de ulike kapitlene. Forfatterne ønsker å synliggjøre yrkesfaglig forskning og utviklingsarbeid og gi innblikk i noe av bredden og mangfoldet i feltet.
Boka er strukturert i to deler. Del 1 presenterer utfordringer og muligheter innenfor yrkesfaglærerutdanninga, og del 2 handler om elever, yrkesfaglærere, utdannere og arbeidsliv.
Målgruppene for boka er lærere og studenter i yrkesfaglærerutdanningene, både på bachelor- og masterprogrammet, PPU-y og ulike EVU-tilbud. Den er også relevant for lærere, instruktører i bedrifter, forskere, skoleledere og andre aktører i fag- og yrkesopplæring og yrkesfaglærerutdanning.
Aktuelle temaer som dybdelæring, relevans, samarbeid skole-bedrift, pedagogisk og didaktisk bruk av digitale verktøy og internasjonalisering drøftes i de ulike kapitlene. Forfatterne ønsker å synliggjøre yrkesfaglig forskning og utviklingsarbeid og gi innblikk i noe av bredden og mangfoldet i feltet.
Boka er strukturert i to deler. Del 1 presenterer utfordringer og muligheter innenfor yrkesfaglærerutdanninga, og del 2 handler om elever, yrkesfaglærere, utdannere og arbeidsliv.
Målgruppene for boka er lærere og studenter i yrkesfaglærerutdanningene, både på bachelor- og masterprogrammet, PPU-y og ulike EVU-tilbud. Den er også relevant for lærere, instruktører i bedrifter, forskere, skoleledere og andre aktører i fag- og yrkesopplæring og yrkesfaglærerutdanning.
Detailed information
- Pages: 264
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215049250
- Publication date: 23.05.2022
- Book group: 215