Bærekraft i praksis i barnehagen
2. utgave
Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftig samfunn. Barnehagelærere må derfor ha relevant kompetanse for å kunne gi barn kunnskaper om bærekraft i barnehagen.
Bærekraft i praksis i barnehagen handler om hvordan barnehagelærere kan bidra til at barn får erfaring og bevissthet om bærekraftig utvikling. Boken synliggjør hvor viktig barnehagelæreren er som rollemodell, tilrettelegger og medvandrer for å kultivere små barns naturlige omsorg og dømmekraft på vegne av hverandre og vår felles jord.
Denne nye utgaven av boka inneholder et kapittel om samiske tradisjonelle kunnskaper og verdier, og også oppdatert forskning på bærekraft i barnehagefeltet. Boka vektlegger at kulturforståelse, kroppslige erfaringer og utforsking i natur samt kritisk tenking er viktige forutsetninger for bærekraftig utvikling. I tillegg eksemplifiseres aktiviteter og prosjekter som etablerer bærekraftige vaner og handlekraft gjennom samarbeid og medbestemmelse.
Boka retter seg mot barnehagepedagogikkstudenter, samt barnehagelærere, forskere og faglærere innenfor barnehagefeltet.
I tillegg til redaktørene har følgende bidratt med kapitler i boka: Heidi Buvang, Kari Wallem Bøe, Kristin Grøsvik, Greta Heim, Inger Wallem Krempig, Cecilie Harr Moen, Kristine M. Olsen, Barbara Maria Sageidet, Frode Skarstein, Tuula H. Skarstein, Ellen Strandli, Tove Aagnes Utsi og Thilde Kleppe Vårnes.
Bærekraft i praksis i barnehagen handler om hvordan barnehagelærere kan bidra til at barn får erfaring og bevissthet om bærekraftig utvikling. Boken synliggjør hvor viktig barnehagelæreren er som rollemodell, tilrettelegger og medvandrer for å kultivere små barns naturlige omsorg og dømmekraft på vegne av hverandre og vår felles jord.
Denne nye utgaven av boka inneholder et kapittel om samiske tradisjonelle kunnskaper og verdier, og også oppdatert forskning på bærekraft i barnehagefeltet. Boka vektlegger at kulturforståelse, kroppslige erfaringer og utforsking i natur samt kritisk tenking er viktige forutsetninger for bærekraftig utvikling. I tillegg eksemplifiseres aktiviteter og prosjekter som etablerer bærekraftige vaner og handlekraft gjennom samarbeid og medbestemmelse.
Boka retter seg mot barnehagepedagogikkstudenter, samt barnehagelærere, forskere og faglærere innenfor barnehagefeltet.
I tillegg til redaktørene har følgende bidratt med kapitler i boka: Heidi Buvang, Kari Wallem Bøe, Kristin Grøsvik, Greta Heim, Inger Wallem Krempig, Cecilie Harr Moen, Kristine M. Olsen, Barbara Maria Sageidet, Frode Skarstein, Tuula H. Skarstein, Ellen Strandli, Tove Aagnes Utsi og Thilde Kleppe Vårnes.
Detailed information
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215072029
- Publication date: 14.06.2024
- Book group: 893