Barn, kunst og kultur
Et klokt kunstnerhode har sagt at all god kunst er god pedagogikk, men ikke all pedagogikk er god kunst. I barns liv kan kunsten være med på å danne grunnlag for livsinnhold, måter å se verden på, mulighet til å uttrykke seg med både ord og visuelle virkemidler og til nettopp å lære.
I denne boka gir kunstnere, formidlere og forskere sitt innspill til svaret. Felles for alle forfatterne er at de er opptatt av at barn skal få oppleve god kunst, kunst som er skapt for barn.
Kunst for barn må ikke miste sin egenverdi i det store kunst- og kulturlandskap. Barn er ikke bare fremtidens publikum og utøvere. De er utøvere og publikum i dag. Og de fortjener å oppleve kvalitet og kunst og kulturuttrykk på lik linje med voksne.
Finnes det gitte regler man må følge for å lage kunst for barn, og er det noen tema man må styre unna? Er det sant at barn helst vil underholdes og at de er det mest kresne publikummet og gir klar beskjed hvis noe ikke fenger dem? Eller er det sant at det krever mindre å produsere for et barnepublikum, og at hvem som helst kan få det til uten den store kreative innsatsen?
Denne boken er skrevet for kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, og som inspirasjon for utøvende kunstnere med barn som målgruppe. Den kan også være nyttig i kunstutdanningene som utdanner morgendagens innholdsleverandører på kunsthimmelen.
Bokens bidragsytere: Anne Bamford, Ingrid Kristin Dokka, Carl Fredrik Dons, Ingrid Hafstad, Vibeke Fürst Haugen, Petra Jonsdatter Helgesen, Reidar Hjermann, Liv-Christine Hoem, Lise Hovik, Atle Knudsen, Amalie Kvamsøe, Ronnie MAG Larsen, Elisabeth Helland Larsen, Mari Ann Letnes, Heidi Linde, Joacim Lund, Trygve Lundemo, Camilla Myhre, Caroline Wahlström Nesse, Tale Næss, Maja Reinåmo Olsson, Suzanne Osten, Rasmus Rohde, Lars Fr. H. Svendsen, Wenche Waagen, Maria Øksnes, Bente Aasheim, Vera Micaelsen og Ane Aass.
"En inspirasjonsbok for dem som allerede er i jobb, enten man nå jobber i skole, barnehage, kulturskole eller kulturlivet ellers, vil den fungere godt. En spennende og lesverdig bok å bla i, hente ideer og nye perspektiver fra." (Anita Berge, Ride ranke)
I denne boka gir kunstnere, formidlere og forskere sitt innspill til svaret. Felles for alle forfatterne er at de er opptatt av at barn skal få oppleve god kunst, kunst som er skapt for barn.
Kunst for barn må ikke miste sin egenverdi i det store kunst- og kulturlandskap. Barn er ikke bare fremtidens publikum og utøvere. De er utøvere og publikum i dag. Og de fortjener å oppleve kvalitet og kunst og kulturuttrykk på lik linje med voksne.
Finnes det gitte regler man må følge for å lage kunst for barn, og er det noen tema man må styre unna? Er det sant at barn helst vil underholdes og at de er det mest kresne publikummet og gir klar beskjed hvis noe ikke fenger dem? Eller er det sant at det krever mindre å produsere for et barnepublikum, og at hvem som helst kan få det til uten den store kreative innsatsen?
Denne boken er skrevet for kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, og som inspirasjon for utøvende kunstnere med barn som målgruppe. Den kan også være nyttig i kunstutdanningene som utdanner morgendagens innholdsleverandører på kunsthimmelen.
Bokens bidragsytere: Anne Bamford, Ingrid Kristin Dokka, Carl Fredrik Dons, Ingrid Hafstad, Vibeke Fürst Haugen, Petra Jonsdatter Helgesen, Reidar Hjermann, Liv-Christine Hoem, Lise Hovik, Atle Knudsen, Amalie Kvamsøe, Ronnie MAG Larsen, Elisabeth Helland Larsen, Mari Ann Letnes, Heidi Linde, Joacim Lund, Trygve Lundemo, Camilla Myhre, Caroline Wahlström Nesse, Tale Næss, Maja Reinåmo Olsson, Suzanne Osten, Rasmus Rohde, Lars Fr. H. Svendsen, Wenche Waagen, Maria Øksnes, Bente Aasheim, Vera Micaelsen og Ane Aass.
"En inspirasjonsbok for dem som allerede er i jobb, enten man nå jobber i skole, barnehage, kulturskole eller kulturlivet ellers, vil den fungere godt. En spennende og lesverdig bok å bla i, hente ideer og nye perspektiver fra." (Anita Berge, Ride ranke)
Detailed information
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215049441
- Publication date: 08.10.2020
- Book group: 893