Barn og unges digitale dømmekraft
Verdiløft i barnehage og skole
Hvordan kan barnehage og skole bidra til at barn og unge får et godt og trygt digitalt liv?
En stadig mer digitalisert hverdag øker behovet for å lære barn og unge digital dømmekraft og å håndtere digitale utfordringer på en god og trygg måte. Denne boken gir perspektiver på og diskuterer oppøving av digital dømmekraft gjennom seks innfallsvinkler som er sentrale i verdigrunnlaget for opplæringen: menneskeverd, dannelse, den gylne regel, kritisk tenkning, demokrati og dialog.
Etisk bevissthet er sentralt i utøvelse av digital dømmekraft. Boken tar for seg i hvilken grad ny teknologi kan sies å være etisk og verdimessig nøytral, og på hvilke måter digital etikk utfordrer barn og unge spesielt. Digital etikk handler om å forstå ny teknologi, diskutere hvordan den påvirker individ og samfunnet og hvordan den nye teknologien kan og bør brukes. Boken tar også for seg hvorfor det er viktig med et godt samarbeid mellom foreldre og mellom hjem og skole.
En viktig ressurs i boken er den praktiske erfaringen som lærere, foreldre og elever har delt med stiftelsen Barnevakten, som siden 2000 har formidlet fakta og råd om barn, unge og medier.
Målgrupper for boken er forskere, lærere og lærerstudenter innenfor barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen.
En stadig mer digitalisert hverdag øker behovet for å lære barn og unge digital dømmekraft og å håndtere digitale utfordringer på en god og trygg måte. Denne boken gir perspektiver på og diskuterer oppøving av digital dømmekraft gjennom seks innfallsvinkler som er sentrale i verdigrunnlaget for opplæringen: menneskeverd, dannelse, den gylne regel, kritisk tenkning, demokrati og dialog.
Etisk bevissthet er sentralt i utøvelse av digital dømmekraft. Boken tar for seg i hvilken grad ny teknologi kan sies å være etisk og verdimessig nøytral, og på hvilke måter digital etikk utfordrer barn og unge spesielt. Digital etikk handler om å forstå ny teknologi, diskutere hvordan den påvirker individ og samfunnet og hvordan den nye teknologien kan og bør brukes. Boken tar også for seg hvorfor det er viktig med et godt samarbeid mellom foreldre og mellom hjem og skole.
En viktig ressurs i boken er den praktiske erfaringen som lærere, foreldre og elever har delt med stiftelsen Barnevakten, som siden 2000 har formidlet fakta og råd om barn, unge og medier.
Målgrupper for boken er forskere, lærere og lærerstudenter innenfor barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen.
Detailed information
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215042213
- Publication date: 23.09.2020
- Book group: 893