Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

De pedagogiske kvalitetene

Løfterike muligheter for barn og unge
Edvard Befring har vært en pioner innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk siden slutten av 1960-tallet. I «De pedagogiske kvalitetene» belyser han faglige perspektiver som har vært, og er, sentrale innenfor norsk spesialpedagogikk.

Mulighetene for læring er nærmest grenseløse, men barn og unge i dag har dessverre et langt større læringspotensial enn det samfunnet og skolen legger til rette for å realisere. Befring peker på fire sentrale pedagogiske nøkler vi kan ha nytte av.

I første rekke handler nøklene om lærernes vitale rolle for elevenes læring, utvikling, trivsel og trygghet. Vi trenger innsikt i læringens og opplæringens vesen, innsikt som bidrar til å frigjøre den mest lovende ressursen i samfunnet vårt: barn og unge. De gode lærerne, med sin personlige kompetanse, løftes fram i boka som pedagogiske veivisere i en tid hvor administrativ detaljstyring av skolens opplæring er altfor omfattende. For mange vil store personlige belastninger i skolen ødelegge for deres livsmestring og psykiske helse. Det er derfor viktig å legge stor vekt på livsmestrende læring og realisering av en elevtilpasset og rettferdig skole.

Boka retter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og i lærerutdanning.

Edvard Befring er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han var Norges første professor i spesialpedagogikk og har skrevet en rekke fagbøker innenfor feltet.

«Forfatteren gir oss grunnlag for å reflektere over egen praksis og holdninger. Innholdet bør ha interesse for alle som treffer barn og ungdom i skole og andre institusjoner.»
Kirsten Flaten i Bedre Skole nr. 4-18.

Detailed information

  • Pages: 192
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215030326
  • Publication date: 28.05.2018
  • Book group: 215

Choose format

In stock
NOK 389

Edvard Befring

Edvard Befring er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han var Norges første professor i spesialpedagogikk, utnevnt i 1987. Fra 1987 til 2004 ledet han doktorprogrammet spesialpedagogikk og var lærer/veileder for mange av de som i dag underviser i spesialpedagogikk ved ulike fagmiljøer. Befring har også skrevet en rekke fagbøker innen feltet. I 1998 ble han tildelt Formidlingsprisen, i 1990 ridderkorset av Den islandske falkeorden, i 2005 Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og i 2007 Jonas-prisen.
More about the author