Choose format

In stock
NOK 339

Det folk vil ha

Religion og populærkultur
En rekke analyser av reklame, tv-serier, blogger, blader, fornøyelsesparker, musikk, interiør og film viser at religion er svært tilstedeværende. Religion gir mening i Disneyland og Prada-reklamer, i Istid-filmene og Melodi Grand Prix. Gjennom eksempler som disse, viser forfatterne både hvilke religiøse elementer eller forestillinger som tas i bruk, og hvordan de brukes i hverdagens fortellinger og uttrykksformer.
Forfatterne argumenterer for at religion i populærkulturen er tett sammenvevd med det kommersielle, det trivielle og det folkelige, og forekommer i svært mange ulike og overraskende støpninger. Religiøse ytringer som prioriteres og foredles i populærkulturen er ytringer der visuelle, emosjonelle og fascinerende sider ved religion fremelskes, og hvor stemninger og opplevelser aksentueres, mens dogmatisk korrekthet og læremessig koherens nedvurderes. Kan det tenkes at religiøsiteten og den kreative utøvelsen og omformingen av religion har flyttet fra den organiserte religionenes sfære og inn i andre samfunnssfærer?

«Det folk vil ha» er en velskrevet og fascinerende inngang til en viktig og spennende tematikk, velegnet for alle som er opptatt av religion, populærkultur og kulturuttrykk. Boken vil også tilføre forelesere og studenter i religionsfagene et nytt sett analytiske og metodiske briller når de ser etter religion og religiøsitet i samfunnet vårt i dag.

«Med forbilledlig innsikt demonstrerer forfatterne hvordan populærkulturen uavlatelig tilstreber å «gi det folk vil ha» og i det henseende reformulerer «tradisjonell religion på måter som fungerer kommersielt». Nydelig.»
Fartein Horgar, Adresseavisa

«Boka gir en fascinerende innsikt i hvordan religion og religiøse referanser har fått en sentral rolle innenfor musikk, film, reklame, fjernsyn, litteratur og temaparker.»
John Olav egeland, Dagbladet

«Religionene lever i beste velgående, det er et fyrverkeri av kjetteri der ute! ...Vil du vite mer? Les 'Det folk vil ha'.»
Tor Dishington Johansen, Bergens Tidende

«Endsjø og Lied har samlet en imponerende bredde av analyseobjekter og perspektiver ... et godt, rikholdig og interessant startskudd for et forskningsfelt som forhåpentligvis vil vokse seg større og sterkere med årene.»
Ragnhild Fjellro, Forskerforum

«Endsjø og Lied har skrevet en viktig bok som fortjener å bli lest av et bredt publikum. Den er levende og morsomt skrevet»
Kjersti Løken i Religion og livssyn 2/2011

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215073668
  • Publication date: 17.12.2024
  • Book group: 893

Dag Øistein Endsjø

Dag Øistein Endsjø er professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han har forsket på og undervist i religion og menneskerettigheter i over 20 år, og han har lenge vært en tydelig stemme i offentligheten, blant annet ved å systematisk påpeke menneskerettslige utfordringer i Norge.

Endsjø har blant annet skrevet bøkene Sex og religion. Fra jomfruball til hellig homosex, Udødelighetens historie. Fra Jesus' oppstandelse til zombier, antioksidanter og barn i ilden, Det folk vil ha. Religion og populærkultur, Greek resurrection beliefs and the success of Christianity og Primordial landscapes, incorruptible bodies.
More about the author

Liv Ingeborg Lied

Liv Ingeborg Lied er professor i religionsvitenskap og leder for Lektor- og adjunktprogrammet ved Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo. Hun har blant annet publisert "The other lands of Israel: imaginations of the Land in 2 Baruch" (2008).

Foto: Marianne Torp, Det teologiske Menighetsfakultet
More about the author