Etikk for lærere
Etiske utfordringer er en del av hverdagen i læreryrket. En god lærer må kunne utvise godt skjønn.
I mange situasjoner er det tilstrekkelig å handle ut fra sin personlige moral, og sine overbevisninger om det som til enhver tid er det rette å gjøre. Men lærere kan også komme oppi mer komplekse valgsituasjoner, der det blir forventet at de begrunner og argumenterer for sin valg. Det er her etikken kommer inn som en faglig ressurs.
Dette er en bok for lærerstudenter og lærere som skal være forberedt på å møte konkrete etiske dilemmaer i sitt daglige arbeid. Den kan brukes i læringsprosesser der de øver på å vurdere og å ta stilling til dilemmaer som kan oppstå i en lærers hverdag. Forfatteren tar utgangspunkt i Utdanningsforbundets profesjonsetiske plattform.
Øyvind Kvalnes er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Han har tidligere vært leder for Humanistisk Akademi i Oslo og har lang erfaring med å holde foredrag, seminarer og kurs for norske organisasjoner i emner som etikk og verdier, kommunikasjon og ledelse.
I mange situasjoner er det tilstrekkelig å handle ut fra sin personlige moral, og sine overbevisninger om det som til enhver tid er det rette å gjøre. Men lærere kan også komme oppi mer komplekse valgsituasjoner, der det blir forventet at de begrunner og argumenterer for sin valg. Det er her etikken kommer inn som en faglig ressurs.
Dette er en bok for lærerstudenter og lærere som skal være forberedt på å møte konkrete etiske dilemmaer i sitt daglige arbeid. Den kan brukes i læringsprosesser der de øver på å vurdere og å ta stilling til dilemmaer som kan oppstå i en lærers hverdag. Forfatteren tar utgangspunkt i Utdanningsforbundets profesjonsetiske plattform.
Øyvind Kvalnes er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Han har tidligere vært leder for Humanistisk Akademi i Oslo og har lang erfaring med å holde foredrag, seminarer og kurs for norske organisasjoner i emner som etikk og verdier, kommunikasjon og ledelse.
Detailed information
- Pages: 128
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215021652
- Publication date: 24.03.2014
- Book group: 225