Forfatterskap i TV-drama
Showrunnermodellen, one vision - og Kampen for tilværelsen
Hva kjennetegner de kreative prosessene bak det kritikerroste TV-dramaet slik det vokste fram på slutten av 1990-tallet? Hva særpreger det amerikanske versus det danske? Og hvordan jobber forfatterne i Norge, når de får utfolde seg i «Kampen for tilværelsen»?
Høsten 2012 melder NRK Drama at de vil gi forfatterne mer makt og satse på originalskrevne produksjoner som skal gå over flere sesonger. To år senere lanseres «Kampen for tilværelsen», skrevet av Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannesen. Lavik går inn i produksjonen på det tidspunktet der manuset begynner å ta endelig form, og analyserer samspillet mellom forfatterne, regissørene og produsenten. Den danske one vision-modellen og den amerikanske showrunnermodellen danner bakgrunn for Laviks norske produksjonsstudie. Diskusjonen av de tre modellene gir ny kunnskap om TV-dramaets kreative organisering, og om dets kreative muligheter og begrensninger.
Høsten 2012 melder NRK Drama at de vil gi forfatterne mer makt og satse på originalskrevne produksjoner som skal gå over flere sesonger. To år senere lanseres «Kampen for tilværelsen», skrevet av Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannesen. Lavik går inn i produksjonen på det tidspunktet der manuset begynner å ta endelig form, og analyserer samspillet mellom forfatterne, regissørene og produsenten. Den danske one vision-modellen og den amerikanske showrunnermodellen danner bakgrunn for Laviks norske produksjonsstudie. Diskusjonen av de tre modellene gir ny kunnskap om TV-dramaets kreative organisering, og om dets kreative muligheter og begrensninger.
Detailed information
- Pages: 113
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215026466
- Publication date: 15.12.2015
- Book group: 214