Fortiden i nåtiden
Nye veier i formidlingen av andre verdenskrigs historie
2. verdenskrig er en av de vanskeligste og mest interessante emnene i moderne historie. Hvordan skal vi nå - 70 år etter - forstå og formidle krigshistorien og dens ettertid? "Fortiden i nåtiden" diskuterer og gir gode svar.
Forfatterne av "Fortiden i nåtiden" har to hovedmål med denne boken:
1) Å presentere et teoretisk oppdatert grunnlag for å forstå hvordan kunnskap blir til i et samspill mellom fortid og nåtid.
2) Å gi konkrete forslag til hvordan god formidlingspraksis kan skje både i skolen og på andre arenaer.
Forfatterne tar for seg ulike kilder til krigshistorie - tidsvitner, bilder, film, levninger fra konsentrasjonsleirer, minnesteder, slagmarker og lærebøker - og diskuterer kritisk hva slike kilder kan fortelle oss om fortiden - og hvordan de kan brukes i undervisning.
Et sentralt tema er også hvordan krigshistorien kan gjøres viktig i dagens flerkulturelle samfunn: Et underliggende premiss i samtalene om 2. verdenskrig er gjerne at vi skal lære av fortiden. Kan vi egentlig det? Hva kan vi i så fall lære - og hvordan?
"Kapitlene er klart skrevet, analytiske og samtidig plassert inn i en forskningsramme som ikke bare er norsk."
Kåre Dahl Martinsen, Institutt for forsvarsstudier, anmeldelse i "Salongen"
"Den skal være særdeles uinteressert i historieformidling som ikke finner en artikkel av interesse"
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
Forfatterne av "Fortiden i nåtiden" har to hovedmål med denne boken:
1) Å presentere et teoretisk oppdatert grunnlag for å forstå hvordan kunnskap blir til i et samspill mellom fortid og nåtid.
2) Å gi konkrete forslag til hvordan god formidlingspraksis kan skje både i skolen og på andre arenaer.
Forfatterne tar for seg ulike kilder til krigshistorie - tidsvitner, bilder, film, levninger fra konsentrasjonsleirer, minnesteder, slagmarker og lærebøker - og diskuterer kritisk hva slike kilder kan fortelle oss om fortiden - og hvordan de kan brukes i undervisning.
Et sentralt tema er også hvordan krigshistorien kan gjøres viktig i dagens flerkulturelle samfunn: Et underliggende premiss i samtalene om 2. verdenskrig er gjerne at vi skal lære av fortiden. Kan vi egentlig det? Hva kan vi i så fall lære - og hvordan?
"Kapitlene er klart skrevet, analytiske og samtidig plassert inn i en forskningsramme som ikke bare er norsk."
Kåre Dahl Martinsen, Institutt for forsvarsstudier, anmeldelse i "Salongen"
"Den skal være særdeles uinteressert i historieformidling som ikke finner en artikkel av interesse"
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
Detailed information
- Pages: 344
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215017259
- Publication date: 02.03.2011
- Book group: 217