Fra forskningsfronten til klasserommet
Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag
Hvordan utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene? Dette er det sentrale spørsmålet i denne antologien, som tar utgangspunkt i to store reformer i norsk utdanningssystem i årene omkring 2020. For det første ble grunnskolelærerutdanningen gjort om til en femårig masterutdanning der et sentralt mål er at kandidatene skal bli forskningskyndige - det vil si at de skal kjenne til og nyttiggjøre seg relevant forskning når de tilrettelegger naturfagundervisning for elever. Dette målet omfatter også praktiserende lærere. For det andre legger læreplanen i skolens naturfag (LK20) langt mer vekt enn tidligere på utforskende arbeidsmåter og programmering.
Antologien presenterer resultater fra prosjekt TRELIS (Teachers' Research Literacy for Science Teaching) og gir ulike perspektiver på hva forskningskyndighet kan bety i naturfaglærerutdanning og i faglige nettverk av praktiserende lærere. Antologien tilbyr både teoretiske innganger, empiriske forskningsresultater og konkrete forslag til undervisningsdesign til bruk i naturfaglærerutdanning. Flere av undervisningsdesignene kan også tilpasses naturfagundervisning i skolen. Antologien har fire deler: I) Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag, II) Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen, III) Programmering i naturfaglærerutdanningen og IV) Forskningskyndighet for lærere i faglige nettverk.
Antologien presenterer resultater fra prosjekt TRELIS (Teachers' Research Literacy for Science Teaching) og gir ulike perspektiver på hva forskningskyndighet kan bety i naturfaglærerutdanning og i faglige nettverk av praktiserende lærere. Antologien tilbyr både teoretiske innganger, empiriske forskningsresultater og konkrete forslag til undervisningsdesign til bruk i naturfaglærerutdanning. Flere av undervisningsdesignene kan også tilpasses naturfagundervisning i skolen. Antologien har fire deler: I) Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag, II) Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen, III) Programmering i naturfaglærerutdanningen og IV) Forskningskyndighet for lærere i faglige nettverk.
Detailed information
- Pages: 352
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215069555
- Publication date: 08.11.2024
- Book group: 215