Kompetanseløft
Langsiktige tiltak i barnehagen
I denne boka fra 2012 ser vi hvordan en kan øke faglig innsikt og personlig kompetanse i barnehagen gjennom danningsprosesser. Med den gjeldende rammeplanen for barnehagelærerutdanningen er det sterkere fokus på praksisfeltet. Kompetanseheving i praksisfeltet legger derved grunnlaget for mye av kvaliteten i utdanningen.
Schei og Kvistad ser på danning, kunnskap og kompetanse i lys av medvirkning. Søkelyset er på lederrollen i barnehagen og hvordan faglig forankring utspiller seg i praksis. Barnehagelæreren er i fokus og barnehagelærerens stemme blir belyst gjennom praksisfortellinger.
Kompetanseløft viser hvordan personalets faglige og personlige kompetanse er inngangsporten til å oppnå høy kvalitet i barnehagens hverdagsliv. Kontinuerlig refleksjon og bevisstgjøring over små og store hendelser åpner for en undrende holdning i møtet med mennesker og aktiviteter, en læringsprosess som gir glede og motivasjon i arbeidet.
En relevant bok for studenter i barnehagelærerutdanningen og for alle som arbeider i barnehage.
Forfatterne er ansatt som høgskolelektorer i pedagogikk ved DMMH i Trondheim.
Schei og Kvistad ser på danning, kunnskap og kompetanse i lys av medvirkning. Søkelyset er på lederrollen i barnehagen og hvordan faglig forankring utspiller seg i praksis. Barnehagelæreren er i fokus og barnehagelærerens stemme blir belyst gjennom praksisfortellinger.
Kompetanseløft viser hvordan personalets faglige og personlige kompetanse er inngangsporten til å oppnå høy kvalitet i barnehagens hverdagsliv. Kontinuerlig refleksjon og bevisstgjøring over små og store hendelser åpner for en undrende holdning i møtet med mennesker og aktiviteter, en læringsprosess som gir glede og motivasjon i arbeidet.
En relevant bok for studenter i barnehagelærerutdanningen og for alle som arbeider i barnehage.
Forfatterne er ansatt som høgskolelektorer i pedagogikk ved DMMH i Trondheim.
Detailed information
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215056197
- Publication date: 23.04.2021
- Book group: 893