Kunstfagdidaktikk
som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis
Kunstfagdidaktikk er en kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis der lærer/forskerposisjonen er skapende, medlærende og medforskende. Det er hovedargumentet i denne vitenskapelige antologien, der kunstfagdidaktikk forstås som en aktiv aktør i samfunnet og samtiden. Kunstfagenes tradisjoner og didaktikker blir dermed åpne for reforhandling.
Målgruppen for boka er forskende lærerutdannere, lærere, kunstnere og studenter som er nysgjerrige på hvordan undervisning og forskning i og med kunstfag kan være en skapende, utforskende og performativ praksis i mulighetssøkende, kritisk og inkluderende endring.
Redaktørene er Tone Pernille Østern, Helene Illeris, Kristian Nødtvedt Knudsen, Sofia Jusslin og Kari Holdhus. De har bakgrunn i kunstformene dans, visuell kunst, drama/teater, språk og litteratur og musikk, og er alle tverrkunstfaglig orientert. Både redaktører og forfattere, som er kunstnere, lærere, lærerutdannere og/eller barnehagelærerutdannere, har over tid vært med på å skape, forme, praktisere og artikulere kunstfagdidaktikk i norsk og nordisk kontekst.
Med Kunstfagdidaktikk som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis argumenterer redaktører og forfattere for kunstfagdidaktikk som en praksis som blir til gjennom å aktivere kunstens formskapende tilbud og, som på sitt beste, tilbyr kunstneriske opplevelser.
Målgruppen for boka er forskende lærerutdannere, lærere, kunstnere og studenter som er nysgjerrige på hvordan undervisning og forskning i og med kunstfag kan være en skapende, utforskende og performativ praksis i mulighetssøkende, kritisk og inkluderende endring.
Redaktørene er Tone Pernille Østern, Helene Illeris, Kristian Nødtvedt Knudsen, Sofia Jusslin og Kari Holdhus. De har bakgrunn i kunstformene dans, visuell kunst, drama/teater, språk og litteratur og musikk, og er alle tverrkunstfaglig orientert. Både redaktører og forfattere, som er kunstnere, lærere, lærerutdannere og/eller barnehagelærerutdannere, har over tid vært med på å skape, forme, praktisere og artikulere kunstfagdidaktikk i norsk og nordisk kontekst.
Med Kunstfagdidaktikk som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis argumenterer redaktører og forfattere for kunstfagdidaktikk som en praksis som blir til gjennom å aktivere kunstens formskapende tilbud og, som på sitt beste, tilbyr kunstneriske opplevelser.
Detailed information
- Pages: 296
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215065953
- Publication date: 11.12.2024
- Book group: 215