Choose format

In stock
NOK 449

Kunstfagdidaktikk

som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis
Kunstfagdidaktikk er en kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis der lærer/forskerposisjonen er skapende, medlærende og medforskende. Det er hovedargumentet i denne vitenskapelige antologien, der kunstfagdidaktikk forstås som en aktiv aktør i samfunnet og samtiden. Kunstfagenes tradisjoner og didaktikker blir dermed åpne for reforhandling.

Målgruppen for boka er forskende lærerutdannere, lærere, kunstnere og studenter som er nysgjerrige på hvordan undervisning og forskning i og med kunstfag kan være en skapende, utforskende og performativ praksis i mulighetssøkende, kritisk og inkluderende endring.

Redaktørene er Tone Pernille Østern, Helene Illeris, Kristian Nødtvedt Knudsen, Sofia Jusslin og Kari Holdhus. De har bakgrunn i kunstformene dans, visuell kunst, drama/teater, språk og litteratur og musikk, og er alle tverrkunstfaglig orientert. Både redaktører og forfattere, som er kunstnere, lærere, lærerutdannere og/eller barnehagelærerutdannere, har over tid vært med på å skape, forme, praktisere og artikulere kunstfagdidaktikk i norsk og nordisk kontekst.

Med Kunstfagdidaktikk som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis argumenterer redaktører og forfattere for kunstfagdidaktikk som en praksis som blir til gjennom å aktivere kunstens formskapende tilbud og, som på sitt beste, tilbyr kunstneriske opplevelser.

Detailed information

  • Pages: 296
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215065953
  • Publication date: 19.12.2024
  • Book group: 215

Tone Pernille Østern

er professor i kunstfagdidaktikk med vekt på dans ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og gjesteprofessor ved Stockholms konstnärliga högskola. Hun er studieprogramleder for toårig master i fagdidaktikk ved NTNU. Hun interesserer seg for deltakende kunst og fagdidaktikk, inkluderende didaktiske praksiser, performativitet i forskning, læring og undervisning, a/r/tografi, didaktisk designforskning, ekspandert koreografi og kroppslig læring.
More about the author

Helene Illeris

er professor i kunstfagdidaktikk ved Universitetet i Agder (UiA). Hun har skrevet en lang rekke vitenskapelige bøker, kapitler og artikler om didaktikk knyttet til samtidskunst, visuell kultur, estetiske læringsprosesser, bærekraft og økologisk oppmerksomhet. Sammen med Tormod W. Anundsen leder Helene forskningsgruppen Kunst og sosiale relasjoner ved UiA..
More about the author

Kristian Nødtvedt Knudsen

er førsteamanuensis i teater ved Universitetet i Agder (UiA). Hans forskningsinteresser omhandler kunstbasert metodologi, dramaturgi og kunstfagdidaktikk. Kristian var senest medredaktør for antologien Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (Skregelid og Knudsen 2022) og leder forskningsgruppen Musikk, Dans, Drama - tverrkunstneriske praksiser og utdanningsdiskurser ved UiA.
More about the author

Sofia Jusslin

er finsk dosent, internasjonal ekvivalent til Associate Professor, i fagdidaktikk med vekt på litterasitet samt lærerutdanner i svensk og litteratur med didaktisk retning ved Åbo Akademi. Hun er gjesteforsker ved Konstuniversitetet i Helsingfors. Hennes forskningsinteresser er litterasitet, akademisk skriving, kunstintegrering, kroppslig læring samt kunstintegrerte tilnærminger til litterasitet, litteratur og språk.
More about the author

Kari Holdhus

er professor i musikkpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hennes forskningsfokus er estetiske fag og læreprosesser, relasjonell og dialogisk estetikk og pedagogikk med prosjekter som Music teacher education for the future og Skole og konsert - fra formidling til dialog. Hun underviser ved høgskolens ph.d.-program og Master i kunstfag.
More about the author