Mål og mening
Om feiltolking av meningsmålinger
Sju av ti vil øke skatten. Parkeringsvakter er grådige. Danskene er for tortur. Eller? Kan vi stole på meningsmålinger slik de presenteres - ofte spissforumulert - i mediene? Denne boken handler om hvordan meningsmålinger ofte feiltolkes når de formidles utenfor forskningsmiljøene.
Mye av det som presenteres av samfunnsforskning i mediene gir et godt og dekkende inntrykk av det vi i dag vet om fenomenene som beskrives. Men ofte gir presentasjonen i media et misvisende bilde av de faktiske forholdene som er undersøkt. Det er tre parter i formidlingsprosessen: forskeren som produserer og trekker slutninger fra resultatene, journalisten som fortolker dem slik at de skal være forståelige utenfor fagmiljøet, og endelig publikum som er mottakerne av det som formidles. Siden mottakerne ikke er garantert at forskerne og journalistene løser sine oppgaver på en god måte, mener forfatteren det er nødvendig med kunnskap om forskningsmetoder for å kunne se på det som blir presentert med et kritisk blikk.
"Jeg ble umiddelbart svært begeistret for denne boka. Ikke bare greier Hellevik det mesterstykket å skrive om relativt kompliserte ting som forskningsmetode på en lett tilgjengelig og morsom måte. Jeg mener også at han mestrer kunsten å skrive nyttig for både studenter, journalister og forskere på samme tid.
Når en kan det en skriver om så til fingerspissene, har en ikke behov for å gjemme seg bak verken fagsjargong eller vanskelig språk for øvrig. Skal du lese bare en metodebok i år - velg gjerne denne! Det er den beste norske fagboka jeg har lest på svært lenge."
Anne Sigrid Haugset, Trøndelag Forskning og Utvikling
"Den er full av av nyttig kunnskap for alle som må forholde seg til statistikk uten å være så bevandret i statistisk metode."
Karl-Fredrik Tangen, Dagens Næringsliv
Mye av det som presenteres av samfunnsforskning i mediene gir et godt og dekkende inntrykk av det vi i dag vet om fenomenene som beskrives. Men ofte gir presentasjonen i media et misvisende bilde av de faktiske forholdene som er undersøkt. Det er tre parter i formidlingsprosessen: forskeren som produserer og trekker slutninger fra resultatene, journalisten som fortolker dem slik at de skal være forståelige utenfor fagmiljøet, og endelig publikum som er mottakerne av det som formidles. Siden mottakerne ikke er garantert at forskerne og journalistene løser sine oppgaver på en god måte, mener forfatteren det er nødvendig med kunnskap om forskningsmetoder for å kunne se på det som blir presentert med et kritisk blikk.
"Jeg ble umiddelbart svært begeistret for denne boka. Ikke bare greier Hellevik det mesterstykket å skrive om relativt kompliserte ting som forskningsmetode på en lett tilgjengelig og morsom måte. Jeg mener også at han mestrer kunsten å skrive nyttig for både studenter, journalister og forskere på samme tid.
Når en kan det en skriver om så til fingerspissene, har en ikke behov for å gjemme seg bak verken fagsjargong eller vanskelig språk for øvrig. Skal du lese bare en metodebok i år - velg gjerne denne! Det er den beste norske fagboka jeg har lest på svært lenge."
Anne Sigrid Haugset, Trøndelag Forskning og Utvikling
"Den er full av av nyttig kunnskap for alle som må forholde seg til statistikk uten å være så bevandret i statistisk metode."
Karl-Fredrik Tangen, Dagens Næringsliv
Detailed information
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215051543
- Publication date: 07.12.2020
- Book group: 895