Choose format

NOK 599

Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning

Denne boka inngår i samtalen om metodetilnærminger i barnehageforskning. Kapitlene i boka diskuterer metodologiske tilnærminger til forskning i barnehagefeltet og viser begrunnelser for valg av metoder utviklet i forskningsprogrammet BARNkunne - Senter for barnehageforskning ved HVL. Bidragene i boka representerer særlig metodeutvikling fra forskning gjort ved Universitet i Tromsø, Norges arktiske universitet (UiT) og Høgskulen på Vestlandet (HVL). Forfatterne i boka har, i tillegg til å forske på og med barnehagefeltet, utviklet systematisk kunnskap om hvordan slik forskning kan gjøres. Kapitlene utvider repertoaret av metoder innen barnehageforskning.

Et større arsenal av forskningsmetoder og utvidet teoretisk forståelse for forskningsmetoder åpner for andre problemstillinger og bredere kunnskapstilfang på flere områder i barnehagefeltet og innen barnehagevitenskap. For det første blir det presentert forskningsmetoder som viser hvordan en kan skape og skrive fram kunnskap som er utviklet i dialoger mellom forskning og praksis, og i dialog mellom teori og empiri. For det andre viser ulike kapitler barnehageforskning som går over tid, og som videreutvikler etablerte tilnærminger til forskning i barnehagefeltet. For det tredje blir det vist til forskningsdesign der det uforutsatte kan være en del av metodetilnærminga.

Bokas kapitler tar for seg metodeperspektiver i barnehageforskning som er høyaktuelle for studenter og lærere i lærerutdanningene, og for dem som arbeider med forskning i barnehagefeltet og tilsvarende kunnskapsområder.

Detailed information

  • Pages: 228
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215064680
  • Publication date: 08.11.2024
  • Book group: 215