Nysgjerrighet
- Det er knapt en av de trehundre sidene i denne boken jeg ikke forsynte med utropstegn og understrekninger. Og på slutten tenkte uten tvil i hjertet: dette må da bli pensum på alle de stedene i landet der det utdannes pedagoger for skoler og barnehager.
- Godi Keller,
frilanspedagog, foredragsholder, kåsør
Kunnskap er ikke ferdigmat man bare kan stappe inn i barns hjerner (…) Men det er ferdighmaten som dominerer den norske skolen, skriver biologen Markus Lindholm i boken «Nysgjerrighet – Dybdelæring i informasjonssamfunnet» (som anbefales også for ikke- pedagoger!).
- Bjørn Vassnes
Journalist i Klassekampen
Boken inneholder anekdoter, historier, sitater og kunnskap, og fremstår som et vell av viten. (...) For alle som, arbeider med forskning, formidling, danning, utdanning på alle nivåer, er det berikende og stimulerende å lese boken Nysgjerrighet.
- Frede Thorsheim
Rådgiver ved Skolelaboratoriet i realfag, UiB
ARTIKLER OG OMTALE:
- Klassekampen: Les om nysgjerrighet og omtale av boken i Klassekampen, her.
- Morgenbladet: Fremmer skolen nysgjerrighet eller narsissisme? Les debattinnlegg her.
- Blogg: Mangler skolen en padagogikk for nysgjerrighet? Les blogginnlegget her.
- Norsk tiddskrift for pedagogikk og kritikk: Interessant og tankevekkende om nysgjerrighetens kår i dagens samfunn. Les artikkel her.
PODKASTEPISODE:
I denne boken undersøker Lindholm nysgjerrighetens levekår hos barn og ungdom i informasjonssamfunnet. Med naturfaget som samlende tråd undersøker han nysgjerrighetens psykologi. Hvilken funksjon har nysgjerrighet for dybdelæring? Hvordan fremmes nysgjerrighet gjennom utdanningsløpet?
Lindholm tar deg med på en oppdagelsesreise i nysgjerrighetens fenomenologi, der han undersøker dens røtter i både evolusjonsbiologi, kulturhistorie, filosofi og utviklingspsykologi. Han introduserer rammene for en nysgjerrighetspedagogikk, som plasserer dybdelæring i et kroppslig-kognitivt perspektiv.
Detailed information
- Pages: 328
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215036724
- Publication date: 28.05.2021
- Book group: 225