Opplæringsfrihet
Pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen
Opplæringsfrihet er en kunnskapsbasert drøfting av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor.
I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.
Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill.
- Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning?
- Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer?
- Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag?
- Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen?
- Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?
I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.
Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill.
- Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning?
- Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer?
- Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag?
- Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen?
- Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?
Detailed information
- Pages: 256
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215071497
- Publication date: 05.08.2024
- Book group: 215