Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning
Der praksis og teori møtes
I denne boken presenterer vi ny kunnskap om samarbeid og utvikling av undervisning og veiledingspraksis i skole og lærerutdanning, utledet av FoU-prosjekter. Intensjonen er å vise hvordan utviklingsarbeid kan gi lokal kunnskap og danne grunnlaget for utvikling av egen organisasjon, og samtidig være et bidrag til forskingsfeltet.
FoU-prosjektene involverer elever, lærerstudenter, lærere og forskere i et partnerskap med tre universitetsskoler. De ulike kapitlene gir leseren innsikt og forståelse av hva som skjer når ansatte i skole og universitet sammen utvikler ny kunnskap om undervisning, veiledning og læring. Samlet sett er boken et argument for samskapte FoU-prosjekter, og ikke minst understreke rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan ha for kvalitetsutvikling i skole og lærerutdanning, både lokalt og for forskningsfeltet nasjonalt og internasjonalt.
40 forfattere har bidratt i boken. De har sitt daglige arbeidssted i en universitetsskole, på universitetet eller begge deler. Vi håper at boken kan brukes som grunnlag for profesjonsutvikling og organisasjonsutvikling i skole og lærerutdanning, og bidra til økt innsikt i rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan spille som utprøving og innovasjonsarena.
Målgruppen for boken er ledere og ansatte i skoler, forskere på universiteter og høgskoler, og alle andre som har interesse for skoleutvikling, eller som er opptatt av partnerskap i lærerutdanningen
FoU-prosjektene involverer elever, lærerstudenter, lærere og forskere i et partnerskap med tre universitetsskoler. De ulike kapitlene gir leseren innsikt og forståelse av hva som skjer når ansatte i skole og universitet sammen utvikler ny kunnskap om undervisning, veiledning og læring. Samlet sett er boken et argument for samskapte FoU-prosjekter, og ikke minst understreke rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan ha for kvalitetsutvikling i skole og lærerutdanning, både lokalt og for forskningsfeltet nasjonalt og internasjonalt.
40 forfattere har bidratt i boken. De har sitt daglige arbeidssted i en universitetsskole, på universitetet eller begge deler. Vi håper at boken kan brukes som grunnlag for profesjonsutvikling og organisasjonsutvikling i skole og lærerutdanning, og bidra til økt innsikt i rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan spille som utprøving og innovasjonsarena.
Målgruppen for boken er ledere og ansatte i skoler, forskere på universiteter og høgskoler, og alle andre som har interesse for skoleutvikling, eller som er opptatt av partnerskap i lærerutdanningen
Detailed information
- Pages: 376
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215063812
- Publication date: 22.09.2023
- Book group: 215