Selvmordsforebygging i skolen
"Boken gir en veldig grundig innføring i bakenforliggende årsaker til suicidal atferd, og har en bred gjennomgang av ulike eksempler på risikoatferd. Den fyller dermed et betydelig behov for kunnskap på et fagfelt som i svært ulik grad er opplyst i norsk skole. (…) Inntrykket av denne boken er en høy faglig standard, og forfatterne «oversetter» den forskningsmessige kunnskapen på dette feltet til det praktiske liv. I den forbindelse forklares det faglige fundamentet og den mest teoretiske/faglige kunnskapen forbilledlig enkelt for leseren, og gjør kunnskapen lett å tilegne seg. (…) Men det er hevet over tvil at denne boken har relevans langt utover skolens virkeområde. Alle som i en eller annen form jobber med barn og unge, vil ha nytte av både å tilegne seg deler av teorien og å bli påminnet i praksis hva de bør se etter hos barn og unge når det gjelder denne typen atferd. (…) Boken er sett fra en skoleleders side rett og slett en etterlengtet oversikt over teori og ikke minst et verktøy mange vil dra nytte av i arbeidet med et fagfelt som vi alle har et ansvar for å håndtere med største profesjonalitet."
Kjerstin Grøtta (rektor ved Bønes skole, Suicidologi nr. 3/2024)
Denne boken er skrevet av ledende norske fagfolk i og utenfor skolesektoren. De ønsker å gi lærere og andre som arbeider i skolen kunnskapene de trenger og den verktøykassen de har behov for. Boken er også godt egnet som ressurs for å fremme en åpen dialog i skoler som skal i gang med å utvikle sin egen lokalt tilpassede beredskapsplan og forebyggingsstrategi.
Målgruppe for boken er blant andre studenter i lærerutdanning, lærere, skoleledere, helsesykepleiere i skolehelsetjenesten, miljøterapeuter og alle voksne som jobber i skolen.
Detailed information
- Pages: 280
- Language: Norwegian
- ISBN: 9788215060224
- Publication date: 10.09.2024
- Book group: 215