Choose format

In stock
NOK 369

Tilpasset opplæring og tidlig innsats

i ordinær undervisning og i spesialundervisning
Denne boken handler om tilpasset opplæring og tidlig innsats i skolen.

I nasjonale styringsdokumenter blir begrepene omtalt som prinsipper for grunnopplæringen. I boken blir det fremhevet at prinsippene forutsetter hverandre, og at de er to sider av samme sak. Det blir videre presisert og poengtert at tilpasset opplæring og tidlig innsats gjelder i all undervisning i grunnopplæringen, både i ordinær undervisning og i spesialundervisning. Målet er at prinsippene skal gjennomsyre hele skolens virksomhet slik at det fremmer utvikling og læring hos barn og unge og i størst mulig grad forhindrer og forebygger lærevansker eller at lærevanskene blir ytterligere problematisk for dem det gjelder.

Boken består av 15 kapitler skrevet av fagansatte i det pedagogiske og spesialpedagogiske fagmiljøet ved Nord universitet og andre samarbeidende institusjoner. På denne måten gir boken en bred tilnærming til fagfeltet, samtidig som de ulike kapitlene tar opp relevante praksisnære temaer. Denne boken retter seg mot lærere og skoleledere i grunnutdanningene og lærerutdannere og lærere i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universiteter og høgskoler. Den henvender seg også til lærerstudenter, studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høgskoler og til PP-rådgivere.

Redaktører for boken er Trond Lekang, dosent ved Nord universitet og Torill Moen, professor ved NTNU og professor II ved Nord universitet.

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215050461
  • Publication date: 22.04.2021
  • Book group: 893
Trond Lekang

Trond Lekang

er dosent i pedagogikk ved Nord universitet. Forskningsinteressene omhandler spesielt skoleledelse, veiledning, skoleutvikling og forholdet mellom pedagogikk og teknologi. Han har publisert flere artikler og formidlet forskningen gjennom internasjonale forskningskonferanser om skoleutvikling, skoleledelse, innovasjon i lærerutdanningen, veiledning, bruk av ny teknologi og nettbasert tilrettelegging.
More about the author

Torill Moen

Torill Moen er professor ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Med bakgrunn som lærer og spesialpedagog er hennes interessefelt hovedsakelig klasseromsforskning med fokus på inkludering og tilpasset opplæring i både ordinær undervisning og spesialundervisning. I forlengelsen av dette er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) et annet interessefelt. Hun har publisert flere artikler og tekster som omhandler disse temaene, nasjonalt og internasjonalt.
More about the author