Enacting critical thinking in primary school

Perspectives from the classroom
This edited book is a result of the research and innovation project CriticalThinking in Primary School (KriT), funded by the Research Council of Norway.The KriT-project is an interdisciplinary project aimed at developing a Didaktik forcritical thinking in primary school through engagement with children's literatureand news items. In this book, we present the results of the project relevant forresearchers, teacher educators, pre-service teachers, and others interested in howto facilitate critical thinking in a primary school context.

The chapters provide comprehensive insight into the possibilities critical thinkingmay offer in primary classrooms. The chapters are rooted in different subjecttraditions and theoretical approaches unified by a Didaktik for critical thinkinggrounded in dialogic teaching. Thus, the edited book takes a multifaceted approachto critical thinking. Five of the chapters focus on students' critical thinking,including children's agency in early literacy education, dialogues connected topicturebooks, critical writing, systems thinking, and students' socio-scientificreasoning in sustainability education. The remaining chapters focus on teachers'framing and facilitation of critical thinking, including strategies for guidingstudents into critical thinking and argumentation as well as providing them withopportunities to think critically in the classroom and beyond.

Informasjon om boka

  • Sider: 240
  • Språk: Engelsk
  • ISBN: 9788215069685
  • Utgivelsesdato: 13.03.2025
  • Bokgruppe: 215

Velg format

kr 599

Tuva Bjørkvold

Tuva Bjørkvold er høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun er utdannet lærer og cand.edu. og har undervisningserfaring både fra barneskole og lærerutdanning. Hun jobber for Forskningsrådet med forskning som metode for elever på barnetrinnet. Bjørkvold har utgitt bøkene "Boller og brøk ¿ kjøkkenet som nøkkel til kunnskap" (2003), "Zeppelin 7 språkbok" (2008) og "HTO Helhetlig Tilpasset Opplæring" (2010) og er bidragsyter i Traavik og Jansson (red.): "Norskboka 1 og 2".
Mer informasjon om forfatteren

Emilia Ingegerd Andersson-Bakken

Emilia Andersson-Bakken er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Hun har en doktorgrad i pedagogikk med fokus på klasseromsforskning og læreres bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning. Andersson-Bakken har undervist i pedagogikk i lærerutdanningen siden 2012 og veileder på både master- og ph.d.-nivå. Hun har utgitt en rekke artikler og boka Hva vet vi om spørsmål og interaksjon i klasserommet (2017).
Mer informasjon om forfatteren