Engasjerende tekstarbeid i norskfaget
På mellom- og ungdomstrinnet blir gode leseferdigheter avgjørende for elevenes læring og utvikling. Dessverre viser rapporter at stadig flere elever sliter med svake leseferdigheter.
Hvordan kan lærere snu denne bekymringsverdige trenden?
Engasjement er en nøkkel til å lære - og til å bli en god leser. For å lykkes med å tenne elevene, trenger læreren både teoretisk og praktisk kunnskap. Denne boken gir enkle introduksjoner til flere nyttige teoretiske perspektiv på det finstemte forholdet mellom elev, lærer og tekst:
- kognitive perspektiv synliggjør kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å engasjere seg i lesing
- motivasjonsteori viser hva som setter i gang og opprettholder engasjement
- sosiale teorier forklarer hvordan det som skjer i klasserommet, påvirker elevenes engasjement
Boka gir også gode eksempler på vellykket praksis, også når lesing er ekstra vanskelig.
Engasjerende tekstarbeid i norskfaget er lettlest og praksisnær. Den bør bli pensum for alle lærerstudenter fra 1. til 13. trinn, både i PEL og i norskdidaktiske emner. Boka er også et viktig bidrag til forskningsfeltet ved å koble teorier fra ulike tradisjoner for å belyse engasjement i lesing og tekstarbeid.
Les og få nye perspektiver på engasjerende tekstarbeid og skaff deg verktøyene for å skape engasjerte og dyktige lesere!
Forfattere er Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk og senterleder for Kunnskapssenter for Utdanning, og Aslaug Fodstad Gourvennec, førsteamanuensis i lesevitenskap ved Nasjonalt lesesenter.
Hvordan kan lærere snu denne bekymringsverdige trenden?
Engasjement er en nøkkel til å lære - og til å bli en god leser. For å lykkes med å tenne elevene, trenger læreren både teoretisk og praktisk kunnskap. Denne boken gir enkle introduksjoner til flere nyttige teoretiske perspektiv på det finstemte forholdet mellom elev, lærer og tekst:
- kognitive perspektiv synliggjør kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å engasjere seg i lesing
- motivasjonsteori viser hva som setter i gang og opprettholder engasjement
- sosiale teorier forklarer hvordan det som skjer i klasserommet, påvirker elevenes engasjement
Boka gir også gode eksempler på vellykket praksis, også når lesing er ekstra vanskelig.
Engasjerende tekstarbeid i norskfaget er lettlest og praksisnær. Den bør bli pensum for alle lærerstudenter fra 1. til 13. trinn, både i PEL og i norskdidaktiske emner. Boka er også et viktig bidrag til forskningsfeltet ved å koble teorier fra ulike tradisjoner for å belyse engasjement i lesing og tekstarbeid.
Les og få nye perspektiver på engasjerende tekstarbeid og skaff deg verktøyene for å skape engasjerte og dyktige lesere!
Forfattere er Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk og senterleder for Kunnskapssenter for Utdanning, og Aslaug Fodstad Gourvennec, førsteamanuensis i lesevitenskap ved Nasjonalt lesesenter.
Informasjon om boka
- Sider: 160
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215061450
- Utgivelsesdato: 05.08.2025
- Bokgruppe: 215