Fair play
- et dydsetisk perspektiv på idretten
Vi blir sinte, indignerte, oppgitte og forarget når reglene blir brutt. Reglene skal følges. Men vi er ikke alltid enige i hvordan reglene skal forstås og følges. Idrettsledere og kroppsøvingslærere vet dette bedre enn de fleste.
Dette er en bok om fair play. Forfatteren drøfter idrettsetikken i lys av de aristoteliske dydene om rettferdighet, mot, måtehold og klokskap, for på den måten å fremheve de kvalitetene som kjennetegner den kloke og gode idrettsutøvelsen. Vi snakker i dag om gode utøvere og tenker da vanligvis på dem som presterer best, dem som vinner den tekniske seieren.
Men begrepet god rommer også kvaliteten godhet, det å være moralsk god, det vil si dem som vinner den moralske seieren. Boka ser derfor på kloke moralske vurderinger og valg som blir tatt på idrettsarenaen, både i trenings- og kampsituasjoner, og av både utøvere og ledere. Målgruppen er bachelorgraden i idrettsfag og grunnskolelærerutdanningen.
Ove Olsen Sæle er dosent i idrett ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), campus Bergen, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.
Dette er en bok om fair play. Forfatteren drøfter idrettsetikken i lys av de aristoteliske dydene om rettferdighet, mot, måtehold og klokskap, for på den måten å fremheve de kvalitetene som kjennetegner den kloke og gode idrettsutøvelsen. Vi snakker i dag om gode utøvere og tenker da vanligvis på dem som presterer best, dem som vinner den tekniske seieren.
Men begrepet god rommer også kvaliteten godhet, det å være moralsk god, det vil si dem som vinner den moralske seieren. Boka ser derfor på kloke moralske vurderinger og valg som blir tatt på idrettsarenaen, både i trenings- og kampsituasjoner, og av både utøvere og ledere. Målgruppen er bachelorgraden i idrettsfag og grunnskolelærerutdanningen.
Ove Olsen Sæle er dosent i idrett ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), campus Bergen, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.
Informasjon om boka
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215044163
- Utgivelsesdato: 16.03.2020
- Bokgruppe: 893