Velg format

På lager
kr 379

Folkehelse og livsmestring

På fagenes premisser
· Hvordan undervise i Folkehelse og livsmestring?

Denne boka handler om tverrfaglig undervisning i Folkehelse og livsmestring med utgangspunkt i fagene. Temaene kropp, helse, identitet og kritisk tenkning er en rød tråd gjennom boka.

Forfatterne gir en introduksjon til bakgrunnen for opprettelsen av det tverrfaglige temaet i skolen, og viser hvordan de enkelte fagene kan relateres til Folkehelse og livsmestring. I tillegg drøfter de hvordan lærere kan jobbe tverrfaglig med temaet, med utgangspunkt i fagenes kompetansemål. Intensjonen er å gi kunnskap om og drøfte tverrfaglig undervisning som tar utgangspunkt i kompetanser fra fagene. Forfatterne er spesielt opptatt av undervisning som tar et kritisk perspektiv på helse og livsmestring.

Boka springer ut fra et forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd, Literacies for health and life-skills. Både forskere, lærerutdannere og andre som er opptatt av Folkehelse og livsmestring er bidragsytere.

Målgruppe for boken er lærerstudenter, lærere og skoleledere.

Informasjon om boka

  • Sider: 240
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215070759
  • Utgivelsesdato: 18.12.2023
  • Bokgruppe: 225

Kristin Walseth

Kristin Walseth er professor i kroppsøving ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet. Hun er leder for forskningsprosjektet Literacies for Health and Life Skills, som denne boka springer ut fra. Hun deltar i ulike forskningsprosjekt knyttet til kroppsøving og lærerutdanning, ofte med vekt på mangfoldstematikker.
Mer informasjon om forfatteren

Øyvind Førland Standal

Øyvind Førland Standal har ein doktorgrad i idrettsvitskap frå Norges idrettshøgskole og er professor ved Eining for digitalisering og utdanningskvalitet, Universitetet i Søraust-Noreg og professor II ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Han er opptatt av pedagogisk filosofi, kroppsøving og studentars læring i høgare utdanning.
Mer informasjon om forfatteren