Fortsatt en vei å gå
Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2012
PISA 2012 viser tilbakegang i matematikk og realfag, fortsatt store kjønnsforskjeller i lesing og bedre læringsmiljø i klasserommene. Les om hovedfunn, resultater, endringer og prestasjoner i nordisk perspektiv, elevers holdninger og motivasjon i boka "Fortsatt en vei å gå" fra 2013.
I PISA-undersøkelsen blir norske 15-åringer sammenlignet med jevnaldrende elever i andre OECD-land innenfor lesing, matematikk og naturfag. I PISA 2012 er matematikk igjen hovedområde. Resultatene viser en svak tilbakegang i matematikk og at norske elever presterer omtrent som gjennomsnittet i OECD.
Boka reiser flere sentrale spørsmål:
- Hvor godt forbereder skolen elevene til å møte utfordringer i morgendagens samfunn?
- Hvilke faktorer fremmer god læring?
- i hvilken grad virker hjemmebakgrunn og skolens ressurser inn på elevenes prestasjoner?
- Har norske elever gode holdninger til og interesse for matematikk?
Redaktørene Marit Kjærnsli og Rolf Vegar Olsen, samt alle bidragsyterne, er ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo.
I PISA-undersøkelsen blir norske 15-åringer sammenlignet med jevnaldrende elever i andre OECD-land innenfor lesing, matematikk og naturfag. I PISA 2012 er matematikk igjen hovedområde. Resultatene viser en svak tilbakegang i matematikk og at norske elever presterer omtrent som gjennomsnittet i OECD.
Boka reiser flere sentrale spørsmål:
- Hvor godt forbereder skolen elevene til å møte utfordringer i morgendagens samfunn?
- Hvilke faktorer fremmer god læring?
- i hvilken grad virker hjemmebakgrunn og skolens ressurser inn på elevenes prestasjoner?
- Har norske elever gode holdninger til og interesse for matematikk?
Redaktørene Marit Kjærnsli og Rolf Vegar Olsen, samt alle bidragsyterne, er ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo.
Informasjon om boka
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215056395
- Utgivelsesdato: 28.04.2021
- Bokgruppe: 893