GLSM i barnehagen
GLSM angår også barnehagen! Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) kom inn i lærerutdanningen samtidig med at Kunnskapsløftet, ble innført. Mange tar nå til orde for at barnehagen må sees som en start på et langt utdanningsforløp.
Barnehagen står framfor ei brytningstid. Full barnehagedekning og det at barnehagene nå er underordnet Kunnskapsdepartementet gjør at det stilles nye krav fra ulike hold. Det kreves blant annet et tydeligere læringspreg. Dette er særlig relatert til språk og det nye fagområdet matematikk.
Gjennom mange ulike artikler fra ulike fag sier denne boka noe om hva GLSM skal være i barnehagen. Matematikk og språk skal utforskes, læres og trenes i lys av barnehagens tradisjoner. Gjennom lek, nysgjerrighet, undring og opplevelse skal barna utvikle et grunnlag for å forstå og ta verden rundt seg i besittelse. Artiklene tar utgangspunkt i et helhetlig syn på barnet. Matematikk, norsk og pedagogikk er førende. Boka tilstreber også samfaglighet: Ett av kapitlene viser bl.a. hvordan språk og musikk blir til Sprusikk.
Boka har blitt en reise gjennom undring og utprøving. Den setter fokus på språklig mangfold, litteratur, musikk, filosofi, kartlegging og observasjon. Dessuten tar den gjennom praksisfortellinger og eksempler leseren med inn i barnehagen hvor mange veier til læring synliggjøres.
Artiklene er skrevet av Sonja Kibsgaard, Elin Angelo Aalberg, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Morten Sæther, Marit Semundseth, Mari-Ann Letnes, Henriette Berg-Lennertzen, Hilde Merete Amundsen, Elin Reikerås, Janne Fauskanger, Margareth Sandvik, Anne Berg, Anne Marit Valle, Ann Karin Orset, Else Lyngseth Johansen og Marit Spurkland.
Barnehagen står framfor ei brytningstid. Full barnehagedekning og det at barnehagene nå er underordnet Kunnskapsdepartementet gjør at det stilles nye krav fra ulike hold. Det kreves blant annet et tydeligere læringspreg. Dette er særlig relatert til språk og det nye fagområdet matematikk.
Gjennom mange ulike artikler fra ulike fag sier denne boka noe om hva GLSM skal være i barnehagen. Matematikk og språk skal utforskes, læres og trenes i lys av barnehagens tradisjoner. Gjennom lek, nysgjerrighet, undring og opplevelse skal barna utvikle et grunnlag for å forstå og ta verden rundt seg i besittelse. Artiklene tar utgangspunkt i et helhetlig syn på barnet. Matematikk, norsk og pedagogikk er førende. Boka tilstreber også samfaglighet: Ett av kapitlene viser bl.a. hvordan språk og musikk blir til Sprusikk.
Boka har blitt en reise gjennom undring og utprøving. Den setter fokus på språklig mangfold, litteratur, musikk, filosofi, kartlegging og observasjon. Dessuten tar den gjennom praksisfortellinger og eksempler leseren med inn i barnehagen hvor mange veier til læring synliggjøres.
Artiklene er skrevet av Sonja Kibsgaard, Elin Angelo Aalberg, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Morten Sæther, Marit Semundseth, Mari-Ann Letnes, Henriette Berg-Lennertzen, Hilde Merete Amundsen, Elin Reikerås, Janne Fauskanger, Margareth Sandvik, Anne Berg, Anne Marit Valle, Ann Karin Orset, Else Lyngseth Johansen og Marit Spurkland.
Informasjon om boka
- Sider: 208
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215012353
- Utgivelsesdato: 16.06.2008
- Bokgruppe: 215