Idrettspedagogikk
2. utgave
Kroppsøvingsfaget kan være med på å legge forholdene til rette for en "bærekraftig" utvikling for god helse og gode levevaner. Fysisk aktivitet og kroppsøving er et uttalt satsingsområde i skolen.
Denne andre utgaven er en oppdatert innføringsbok i idrettspedagogikk og i kroppsøvingsfaget. Forfatterne presenterer nyere forskning og læringsteorier basert på aktivitets- og virksomhetsbegrepet. Sentrale temaer i boka er virksomhetsteori, betydningen av en aktiv livsstil, motivasjon, idrett og selvbilde samt pedagogiske utfordringer knyttet til fysisk aktivitet i skolen. Boka har i tillegg en praktisk-pedagogisk tilnærming der individuelle idretter, lagidretter, dans og friluftsliv blir belyst. Boka er unik fordi den sammenfatter så vidt mange sentrale temaer i idrettspedagogikk i én og samme bok. Nytt i denne utgaven er et kapittel om uteskole.
Redaktører for boka er Hermundur Sigmundsson, professor, og Jan Erik Ingebrigtsen, førsteamanuensis, ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
Denne andre utgaven er en oppdatert innføringsbok i idrettspedagogikk og i kroppsøvingsfaget. Forfatterne presenterer nyere forskning og læringsteorier basert på aktivitets- og virksomhetsbegrepet. Sentrale temaer i boka er virksomhetsteori, betydningen av en aktiv livsstil, motivasjon, idrett og selvbilde samt pedagogiske utfordringer knyttet til fysisk aktivitet i skolen. Boka har i tillegg en praktisk-pedagogisk tilnærming der individuelle idretter, lagidretter, dans og friluftsliv blir belyst. Boka er unik fordi den sammenfatter så vidt mange sentrale temaer i idrettspedagogikk i én og samme bok. Nytt i denne utgaven er et kapittel om uteskole.
Redaktører for boka er Hermundur Sigmundsson, professor, og Jan Erik Ingebrigtsen, førsteamanuensis, ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
Informasjon om boka
- Sider: 248
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215025131
- Utgivelsesdato: 29.06.2015
- Bokgruppe: 215