Velg format

På lager
kr 359

Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling

Forskningen vi presenterer i denne boken vektlegger kompetanse og profesjonsutvikling som forutsetning for skoleutvikling. Gjennom 14 kapitler begrunner vi hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling står sentralt i utviklingsarbeid. Med bokens tittel Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling presenterer vi en sammenheng og progresjon i arbeidet med å utvikle skolen innenfra. Det å utvikle kompetanse kollektivt utgjør kjernen i skolens profesjonelle læringsfellesskap, og inngår i en verdikjede som strekker seg fra nasjonal
utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet.

Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring.
Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere.

Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.

Informasjon om boka

  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215061832
  • Utgivelsesdato: 25.05.2023
  • Bokgruppe: 893
Trond Lekang

Trond Lekang

er dosent i pedagogikk ved Nord universitet. Forskningsinteressene omhandler spesielt skoleledelse, veiledning, skoleutvikling og forholdet mellom pedagogikk og teknologi. Han har publisert flere artikler og formidlet forskningen gjennom internasjonale forskningskonferanser om skoleutvikling, skoleledelse, innovasjon i lærerutdanningen, veiledning, bruk av ny teknologi og nettbasert tilrettelegging.
Mer informasjon om forfatteren