Krisekommunikasjon
Hva vi har lært av store katastrofer
Krise! Hva gjør vi, og hvordan forbereder vi oss? Dette er en «lessons-learned»-bok som vil gjøre ledere og kommunikasjonsansvarlige bedre rustet til god krisehåndtering.
Denne boken tar for seg erfaringer fra en rekke større kriser og katastrofer, som Storebælt-ulykken i 2019, skyteepisoden i Las Vegas i 2017, Germanwings-flyulykken i 2015, terroren i Oslo og på Utøya i 2011 og tsunamien i 2004. Hvilke kommunikasjonsutfordringer innebar håndteringen av disse hendelsene? Hvordan og hvor vellykket ble disse utfordringene håndtert? Hva kan vi lære av dem? Kapitlene handler blant annet om beredskapstenkning, medierelasjoner i krise, sosiale mediers rolle, falske nyheter, utfordringer knyttet til ledelse og internkommunikasjon, håndtering av ofre og psykologiske reaksjoner. Boken munner ut i konkrete råd knyttet til alle fasene: forhindre, forberede, håndtere, rette opp, ivareta berørte og lære av kriser og katastrofer.
Kjell Brataas har både studert og deltatt i håndteringen av flere større kriser og katastrofer. Under arbeidet med boken har hanblant annet snakket med kommunikasjonsrådgivere i London, Orlando, Utrecht og Las Vegas og møtt krisepsykologer i Bergen, Manchester, Los Angeles og Brussel. Han har møtt overlevende og pårørende etter 9/11, skytingen i Las Vegas, bombene i Brussel og terroren i Oslo og på Utøya, og har fått innspill fra Kripos, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap samt National Transportation Safety Board, Federal Emergency Management Agency og FBI i USA.
Denne boken tar for seg erfaringer fra en rekke større kriser og katastrofer, som Storebælt-ulykken i 2019, skyteepisoden i Las Vegas i 2017, Germanwings-flyulykken i 2015, terroren i Oslo og på Utøya i 2011 og tsunamien i 2004. Hvilke kommunikasjonsutfordringer innebar håndteringen av disse hendelsene? Hvordan og hvor vellykket ble disse utfordringene håndtert? Hva kan vi lære av dem? Kapitlene handler blant annet om beredskapstenkning, medierelasjoner i krise, sosiale mediers rolle, falske nyheter, utfordringer knyttet til ledelse og internkommunikasjon, håndtering av ofre og psykologiske reaksjoner. Boken munner ut i konkrete råd knyttet til alle fasene: forhindre, forberede, håndtere, rette opp, ivareta berørte og lære av kriser og katastrofer.
Kjell Brataas har både studert og deltatt i håndteringen av flere større kriser og katastrofer. Under arbeidet med boken har hanblant annet snakket med kommunikasjonsrådgivere i London, Orlando, Utrecht og Las Vegas og møtt krisepsykologer i Bergen, Manchester, Los Angeles og Brussel. Han har møtt overlevende og pårørende etter 9/11, skytingen i Las Vegas, bombene i Brussel og terroren i Oslo og på Utøya, og har fått innspill fra Kripos, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap samt National Transportation Safety Board, Federal Emergency Management Agency og FBI i USA.
Informasjon om boka
- Sider: 288
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215031552
- Utgivelsesdato: 08.07.2019
- Bokgruppe: 214