Lærerutdanning i nordiske land
I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen.
Den finske femårige lærerutdanningen har høstet internasjonal anerkjennelse for høy kvalitet. Lærerutdanningene i de andre nordiske landene har derimot blitt kritisert. Hva ligger til grunn for denne forskjellen, og hva skal til for at lærerutdanningene i de øvrige nordiske landene skal bli bedre?
Med unntak av i Finland tiltrekker ikke lærerutdanningsprogrammer i nordiske land seg mange nok faglig sterke søkere. Produksjonen av nyutdannede lærere er for lav sammenliknet med nåtidig og framtidig behov for lærere. Dette kan henge sammen med læreryrkets status i samfunnet - som alltid vil være påvirket av politiske beslutninger og føringer.
I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen. Boka presenterer også den første sammenliknende spørreskjemaundersøkelsen av hvordan lærerstudenter i samtlige nordiske land bedømmer studienes kvalitet. I bokas siste del presenteres noen ideer om hvordan lærerutdanning i nordiske land kan forbedres.
Redaktør for boken er Eyvind Elstad, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling på Universitetet i Oslo.
«Det er ikke hverdagskost å få en hel bok om lærerutdanning i Norden, og forskergruppen som tok initiativ til dette har gjort en viktig jobb som vi andre kan nyte godt av. Boken vil sannsynligvis bli en ofte sitert kunnskapskilde i årene framover.» Elaine Munthe i Norsk pedagogisk tidsskrift 02/2020.
Den finske femårige lærerutdanningen har høstet internasjonal anerkjennelse for høy kvalitet. Lærerutdanningene i de andre nordiske landene har derimot blitt kritisert. Hva ligger til grunn for denne forskjellen, og hva skal til for at lærerutdanningene i de øvrige nordiske landene skal bli bedre?
Med unntak av i Finland tiltrekker ikke lærerutdanningsprogrammer i nordiske land seg mange nok faglig sterke søkere. Produksjonen av nyutdannede lærere er for lav sammenliknet med nåtidig og framtidig behov for lærere. Dette kan henge sammen med læreryrkets status i samfunnet - som alltid vil være påvirket av politiske beslutninger og føringer.
I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen. Boka presenterer også den første sammenliknende spørreskjemaundersøkelsen av hvordan lærerstudenter i samtlige nordiske land bedømmer studienes kvalitet. I bokas siste del presenteres noen ideer om hvordan lærerutdanning i nordiske land kan forbedres.
Redaktør for boken er Eyvind Elstad, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling på Universitetet i Oslo.
«Det er ikke hverdagskost å få en hel bok om lærerutdanning i Norden, og forskergruppen som tok initiativ til dette har gjort en viktig jobb som vi andre kan nyte godt av. Boken vil sannsynligvis bli en ofte sitert kunnskapskilde i årene framover.» Elaine Munthe i Norsk pedagogisk tidsskrift 02/2020.
Informasjon om boka
- Sider: 352
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215035147
- Utgivelsesdato: 22.01.2020
- Bokgruppe: 215