Læringsmiljø i praksis
Hvordan være den beste skolen for de elevene vi til enhver tid har?
Hvordan skaper vi en god skole, hvor både elever, lærere og ledelse trives og utvikler seg?
Det finnes ikke en standardmetode for hva som skaper en god skole. I stedet kan det være nyttig å stille seg spørsmålene: Hva er viktig? Hva fungerer, både for den enkelte eleven, for læreren, skoleledelsen - og for hele skolen?
Fra å være en skole ingen ville gå eller jobbe på, ble Elvebakken videregående skole i Oslo sakte, men målbevisst, endret. I løpet av de to tiårene da Per Solli var rektor ved skolen utviklet den seg til en god skole for både elever og ansatte.
Denne boka er blitt til ut ifra et ønske om å dele noe av Sollis metodikk. Forfatterne har hentet frem taus kunnskap, og samlet erfaringer fra både nedturer og oppturer gjennom mange år. Denne kunnskapen og erfaringen kan være nyttige for andre lærere og skoleledere. Erfaringene fra Elvebakken har bakgrunn i fagkunnskap og aktuell skoleforskning for de som ønsker å fordype seg i teori. Men først og fremst er dette en praktisk bok. Gjennom konkrete eksempler, metoder og spørsmål til refleksjon, kan boka ses på som en verktøykasse for hvordan en skole kan utvikle seg. Forfatterne viser at det som virkelig betyr noe er hva vi velger å gjøre, måten vi gjør det på og hvilke løsninger vi finner for akkurat de elevene vi til enhver tid har. Det viktigste er at det virker, og at det skaper en god skolehverdag for alle.
Målgruppa for boka er lærerstudenter, lærere, skoleledere og andre som jobber i, eller interesserer seg for, skolen.
Forfatterne Jorun Grønset Løvoll og Kjersti Normann og har begge vært ansatt ved Elvebakken videregående skole i en årrekke.
Det finnes ikke en standardmetode for hva som skaper en god skole. I stedet kan det være nyttig å stille seg spørsmålene: Hva er viktig? Hva fungerer, både for den enkelte eleven, for læreren, skoleledelsen - og for hele skolen?
Fra å være en skole ingen ville gå eller jobbe på, ble Elvebakken videregående skole i Oslo sakte, men målbevisst, endret. I løpet av de to tiårene da Per Solli var rektor ved skolen utviklet den seg til en god skole for både elever og ansatte.
Denne boka er blitt til ut ifra et ønske om å dele noe av Sollis metodikk. Forfatterne har hentet frem taus kunnskap, og samlet erfaringer fra både nedturer og oppturer gjennom mange år. Denne kunnskapen og erfaringen kan være nyttige for andre lærere og skoleledere. Erfaringene fra Elvebakken har bakgrunn i fagkunnskap og aktuell skoleforskning for de som ønsker å fordype seg i teori. Men først og fremst er dette en praktisk bok. Gjennom konkrete eksempler, metoder og spørsmål til refleksjon, kan boka ses på som en verktøykasse for hvordan en skole kan utvikle seg. Forfatterne viser at det som virkelig betyr noe er hva vi velger å gjøre, måten vi gjør det på og hvilke løsninger vi finner for akkurat de elevene vi til enhver tid har. Det viktigste er at det virker, og at det skaper en god skolehverdag for alle.
Målgruppa for boka er lærerstudenter, lærere, skoleledere og andre som jobber i, eller interesserer seg for, skolen.
Forfatterne Jorun Grønset Løvoll og Kjersti Normann og har begge vært ansatt ved Elvebakken videregående skole i en årrekke.
Informasjon om boka
- Sider: 168
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215062617
- Utgivelsesdato: 14.12.2022
- Bokgruppe: 215