Ledelse av skoleutvikling
Ledelse i skolen kjennetegnes av en tett samhandling mellom skoleledere og de som skal ledes. Marit Aas sentrale budskap er at det beste utgangspunktet er å stille de gode og riktige spørsmålene enn å lete etter oppskriften. Samtaler, spenninger og samarbeid står sentralt.
Sentrale lederutfordringer som blir berørt er:
Hva sier forskningen om ledelse av skoleutvikling?
Hva innebærer en aktivitetsteoretisk forståelsesramme?
Hvordan skapes ekspansiv læring i skolen?
Hvilke spenninger oppstår i implementering av ny praksis?
Hvordan kan vi forstå spenningene i implementeringen av et skolesystem for kartlegging/testing?
Hvordan kan spenninger bli en drivkraft i ledelse av skoleutvikling?
Boka henvender seg til skoleledere på skolenivå, til skoleeiere, til studenter i skolelederprogrammer og andre som er interessert i skoleutvikling.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Sentrale lederutfordringer som blir berørt er:
Hva sier forskningen om ledelse av skoleutvikling?
Hva innebærer en aktivitetsteoretisk forståelsesramme?
Hvordan skapes ekspansiv læring i skolen?
Hvilke spenninger oppstår i implementering av ny praksis?
Hvordan kan vi forstå spenningene i implementeringen av et skolesystem for kartlegging/testing?
Hvordan kan spenninger bli en drivkraft i ledelse av skoleutvikling?
Boka henvender seg til skoleledere på skolenivå, til skoleeiere, til studenter i skolelederprogrammer og andre som er interessert i skoleutvikling.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Informasjon om boka
- Sider: 168
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215022406
- Utgivelsesdato: 19.08.2013
- Bokgruppe: 215