Må vi snakke om demokrati?
Om demokratisk praksis i skolen
Flere undersøkelser har vist at norske elever er gode på demokrati og at norske skoler er demokratiske arenaer. Det er likevel mye som tyder på at den demokratiske opplæringen i skolen foregår tilfeldig, er lite eksplisitt og uten faglig forankring.
Denne boka innbyr til refleksjon over hva demokrati i skolefagene kan være. De ulike skolefagenes fagplaner blir lagt til grunn, slik at det kommer tydelig fram at kritisk tenkning, medvirkning, argumentasjon og diskusjon skal inngå i alle fag, men på fagets premisser. På denne måten får vi se hva demokrati kan være bl.a. i naturfag, matematikk, RLE og norsk.
Redaktører for boka er førsteamanuensis Janne Madsen ved Institutt for utdanningsvitenskap og skolefag og førsteamanuensis Heidi Biseth, instituttleder ved Institutt for menneskerettigheter, etikk og mangfold, begge ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Bokas øvrige bidragsytere kommer også fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV).
Denne boka innbyr til refleksjon over hva demokrati i skolefagene kan være. De ulike skolefagenes fagplaner blir lagt til grunn, slik at det kommer tydelig fram at kritisk tenkning, medvirkning, argumentasjon og diskusjon skal inngå i alle fag, men på fagets premisser. På denne måten får vi se hva demokrati kan være bl.a. i naturfag, matematikk, RLE og norsk.
Redaktører for boka er førsteamanuensis Janne Madsen ved Institutt for utdanningsvitenskap og skolefag og førsteamanuensis Heidi Biseth, instituttleder ved Institutt for menneskerettigheter, etikk og mangfold, begge ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Bokas øvrige bidragsytere kommer også fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV).
Informasjon om boka
- Sider: 288
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215022277
- Utgivelsesdato: 08.08.2014
- Bokgruppe: 215