Mellommannen
Joh. Johannson og kampen om dagligvaremarkedet 1866-2016
Artikler
www.nationen.no
www.dagbladet.no
www.aftenposten.no
e24.no
e24.no
www.nettavisen.no
www.dagligvarehandelen.no
www.norgesgruppen.no
Last ned og les artikkel i Dagens Næringsliv
Konger i Kulissene - Dagens Næringsliv
1,78 MB
Familien Johannson er Norges mektigste dagligvareaktør, men er nesten usynlig i offentligheten. Denne boken er resultatet av at familien for første gang har åpnet sine arkiver og gitt våre skarpeste næringslivshistorikere full tilgang på kildene til sin historie.
Norge har gjennomgått en dagligvarerevolusjon. Tusenvis av små og selvstendige kjøpmenn «på hjørnet» er erstattet med tre store, integrerte dagligvarekjeder. Dermed har noen få menn fått stor makt over hva vi spiser og produserer.
Grossistene har spilt en nøkkelrolle i denne utviklingen. De er mellommennene som har styrt varestrømmen fra produsenter til kjøpmenn og fylt butikkhyllene. Én av dem, kolonialgrossisten Joh. Johannson, har blitt Norges mektigste dagligvareaktør.
Joh. Johannson kontrollerer nå over 40 prosent av dagligvaremarkedet gjennom paraplykjeden NorgesGruppen og står bak de kjente kaffemerkene Evergood og Ali. Denne boken forteller firmaets 150 år lange og tidvis dramatiske historie. Boken gir en fascinerende skildring av sønner som har gått i sine forfedres fotspor gjennom fem generasjoner, og hvordan de har taklet skiftende tiders utfordringer for familiefirmaet.
Kampene om dagligvaremarkedet har vært mange og vanskelige, og ved flere anledninger kunne det gått riktig galt med firmaet. Forfatterne forklarer hvorfor Joh. Johannson likevel lyktes.
Lars Thue, Espen Ekberg og Christine Myrvang er historikere ved Senter for næringslivshistorie, Handelshøyskolen BI.
«... med sitt persongalleri og sin relevans ril Norges historie og økonomi er dette samtidig god litteratur, en dokumentarvariant av Jan Guillous 'Brobyggerne' og Ken Follets 'Kjempenes fall'.»
Bjørn Gabrielsen, DN
«... et forbilledlig oppslagsverk, i tillegg til at den for en bransjeinteressert er jevngod med en kriminalroman.»
Arne Giverholt, Dagligvarehandelen
Norge har gjennomgått en dagligvarerevolusjon. Tusenvis av små og selvstendige kjøpmenn «på hjørnet» er erstattet med tre store, integrerte dagligvarekjeder. Dermed har noen få menn fått stor makt over hva vi spiser og produserer.
Grossistene har spilt en nøkkelrolle i denne utviklingen. De er mellommennene som har styrt varestrømmen fra produsenter til kjøpmenn og fylt butikkhyllene. Én av dem, kolonialgrossisten Joh. Johannson, har blitt Norges mektigste dagligvareaktør.
Joh. Johannson kontrollerer nå over 40 prosent av dagligvaremarkedet gjennom paraplykjeden NorgesGruppen og står bak de kjente kaffemerkene Evergood og Ali. Denne boken forteller firmaets 150 år lange og tidvis dramatiske historie. Boken gir en fascinerende skildring av sønner som har gått i sine forfedres fotspor gjennom fem generasjoner, og hvordan de har taklet skiftende tiders utfordringer for familiefirmaet.
Kampene om dagligvaremarkedet har vært mange og vanskelige, og ved flere anledninger kunne det gått riktig galt med firmaet. Forfatterne forklarer hvorfor Joh. Johannson likevel lyktes.
Lars Thue, Espen Ekberg og Christine Myrvang er historikere ved Senter for næringslivshistorie, Handelshøyskolen BI.
«... med sitt persongalleri og sin relevans ril Norges historie og økonomi er dette samtidig god litteratur, en dokumentarvariant av Jan Guillous 'Brobyggerne' og Ken Follets 'Kjempenes fall'.»
Bjørn Gabrielsen, DN
«... et forbilledlig oppslagsverk, i tillegg til at den for en bransjeinteressert er jevngod med en kriminalroman.»
Arne Giverholt, Dagligvarehandelen
Informasjon om boka
- Sider: 640
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215025414
- Utgivelsesdato: 27.04.2016
- Bokgruppe: 227