Psykisk helse i skolen
Elever med psykiske helseplager har større utfordringer enn andre med å utvikle sin evne til å mestre utfordringer og har dermed behov for tettere oppfølging og støtte i skolehverdagen.
De har et særlig behov for en inkluderende skole, som klarer å ta hensyn til mangfoldet. De trenger lærere som kan avdekke ulike elevers behov, etablere gode relasjoner og legge læringsmiljøet best mulig til rette.
Boka berører psykiske helseplager som blant annet depresjoner, spiseforstyrrelser, angst og skolevegring. Forfatterne viser hvordan lærere kan avdekke plagene og støtte elevene slik at de får den hjelpen de trenger.
Boka henvender seg til studenter innenfor pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, ansatte innenfor PPT og BUP, og forskere innenfor feltene læringsmiljø og psykisk helse blant barn og unge.
Redaktører for boka er professor Edvin Bru, professor Ella Cosmovici Idsøe, og førsteamanuensis og klinisk psykolog Klara Øverland, alle ansatt ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Klara Øverland er i tillegg ansatt ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Stavanger Universitetssjukehus.
Øvrige bidragsytere er Bror Just Andersen, Jon Fauskanger Bjåstad, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørbye, Margit Garvik, Sven Gustafsson, Kristin Hatløy, Trude Havik, Nina Holmen, Thormod Idsøe, Gun Iversen, Heidi Jacobsen, Inge Joa, Jan Olav Johannessen, Elin Kreyberg, Johannes Langeveld, Haldis Johanne Økland Lier, Erik Paulsen, Inger Eide Robertson, Pål Roland, Kristine Rørtveit, Unni Sagstad og Ingrid Rasmussen Strømsvold.
De har et særlig behov for en inkluderende skole, som klarer å ta hensyn til mangfoldet. De trenger lærere som kan avdekke ulike elevers behov, etablere gode relasjoner og legge læringsmiljøet best mulig til rette.
Boka berører psykiske helseplager som blant annet depresjoner, spiseforstyrrelser, angst og skolevegring. Forfatterne viser hvordan lærere kan avdekke plagene og støtte elevene slik at de får den hjelpen de trenger.
Boka henvender seg til studenter innenfor pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, ansatte innenfor PPT og BUP, og forskere innenfor feltene læringsmiljø og psykisk helse blant barn og unge.
Redaktører for boka er professor Edvin Bru, professor Ella Cosmovici Idsøe, og førsteamanuensis og klinisk psykolog Klara Øverland, alle ansatt ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Klara Øverland er i tillegg ansatt ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Stavanger Universitetssjukehus.
Øvrige bidragsytere er Bror Just Andersen, Jon Fauskanger Bjåstad, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørbye, Margit Garvik, Sven Gustafsson, Kristin Hatløy, Trude Havik, Nina Holmen, Thormod Idsøe, Gun Iversen, Heidi Jacobsen, Inge Joa, Jan Olav Johannessen, Elin Kreyberg, Johannes Langeveld, Haldis Johanne Økland Lier, Erik Paulsen, Inger Eide Robertson, Pål Roland, Kristine Rørtveit, Unni Sagstad og Ingrid Rasmussen Strømsvold.
Informasjon om boka
- Sider: 304
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215026015
- Utgivelsesdato: 10.02.2016
- Bokgruppe: 215