Verdipedagogikk i barnehagen
Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid?
Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier.
Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren.
Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.
Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier.
Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren.
Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.
Informasjon om boka
- Sider: 264
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215024516
- Utgivelsesdato: 18.09.2015
- Bokgruppe: 215