Det er forskjell på å lese pensum og å kunne pensum
Om Kunne
Kunne er digitale læremidler for studenter til en rekke ulike fag og emner, laget av erfarne fagfolk og forelesere. Kunne gir flere muligheter enn læreboken til å formidle fag, og engasjerer flere studenter enn den tradisjonelle læreboka vanligvis gjør.
Finn ut mer om de ulike læremidlene, og vurder gjerne om du kan bidra til fremtidige læremidler.
I dag velger færre studenter å lese hele lærebøker, og det er viktig at de finner kvalitetssikret innhold når de søker etter digitale læremidler.
Kunne gjør det lettere for mange studenter å få med seg fagstoffet, fordi blant annet lyd og levende bilder gir våre læremiddel en stor og variert pedagogisk verktøykasse.
Kunne har en håndfull læremidler, og Universitetsforlaget jobber med mange flere. Noen av de eksisterende er:
Organisasjon og ledelse
Professor Jan Ketil Arnulf leder forfatterlaget som gir studentene en introduksjon til organisasjon og ledelse. Her får du innføring i hvordan menneskelige egenskaper, innsats og samspill har betydning for organisasjoners effektivitet, lønnsomhet og verdi. I et komplekst fag bruker forfatterne enkle forklaringer på begreper og prosesser. Tekstene er korte, og underveis er teorien knyttet til praktisk liv med morsomme eksempler. Alt dette gjør det enklere å sette delene sammen til helheten, og forstå faget.
Bidragsyterne til Kunne organisasjon og ledelse er:
Jan Ketil Arnulf, professor i ledelse på BI og psykolog
Per Magnus Thompson, førsteamanuensis i organisasjonspsykologi på BI og psykolog
Janicke Rasmussen, førsteamanuensis i regnskap og foretaksøkonomi ved BI
Trond Kjærstad, høyskolelektor II i kultur og kommunikasjon ved BI og jobber som lederutvikler.
Ragnvald Sannes, førstelektor innen strategi og entreprenørskap på BI
Matematikk for økonomer
Kunne matematikk for økonomer er et digitalt læremiddel som tar på alvor at studentene ønsker å lære matematikk gjennom å løse oppgaver. Teoristoff, regneregler, og begrepsforklaringer er plassert inn i oppgavene - slik at det er tilgjengelig for studentene når de trenger dem. Læremiddelet inneholder også svært utfyllende løsningsforslag til hver oppgave.
I og med at oppgavene i Kunne matematikk for økonomer skal fremme læring i seg selv, og ikke "bare" være øving på noe studenten allerede skal å ha lært, er de delt inn i innlæringsoppgaver og mengdetreningsoppgaver. Innlæringsoppgavene begynner med helt enkle regneoperasjoner og bygger så kunnskapen trinn for trinn. Mengdetreningsoppgavene er på eksamensnivå.
Læringsteori
Kunne læringsteori dekker pensum om læringsteori på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10 + lektorutdanningen 8-13. Læremiddelet forklarer læringsteorier med korte tekster, fagbegreper og knytter teori til praksis gjennom caser, refleksjonsoppgaver og eksempler fra klasserommet.
Kunne hjelper studentene å få oversikt gjennom struktur, oppsummering, kulepunkter og oppgaver der eleven kan teste seg selv.
Læremiddelet på Kunne er utarbeidet i samarbeid med erfarne forelesere som kjenner lærerstudentenes behov.
Juss for barnevern
Kunne Juss for barnevern er et digitalt læremiddel for dem som studerer barnevern eller sosialt arbeid. Kunne forklarer juridisk komplekse problemstillinger på en enklere måte. Studenten lærer og får eksempler på hvordan de skal praktisere jussen som barnevernspedagoger eller sosionomer. Videoer, korte tekster og refleksjonsoppgaver gjør det enklere å forstå pensum.
Forfatter til Kunne juss for barnevern er Mathias Lia Nordmoen. Han er jurist hos Barneombudet og har erfaring som sensor ved barnevernsutdanningen.
Ønsker du å lage digitale læremiddel for Kunne?
Universitetsforlaget skal lage flere læremiddel på Kunne og vil gjerne høre fra deg som ønsker å bidra. Å lage digitale læremidler vil være interessant for deg som ser at studentene lærer på ulikt vis, og at de færreste i dag leser læreboka fra perm til perm.
Kunne gir flere muligheter til å formidle faget, og engasjerer flere studenter enn den tradisjonelle læreboka vanligvis gjør.
Universitetsforlaget søker etter:
-
Fagpersoner og forelesere som ønsker å formidle kunnskapen sin til studentene, og som ønsker å ta en større verktøykasse av pedagogiske virkemidler i bruk (eksempelvis video, lyd og interaktive oppgaver).
-
Forfattere som er opptatt av at læremidler, også digitale, skal være kvalitetssikret, og skrevet i samarbeid med fagpersoner ved norske universitet og høgskoler
Du kan se alle læremidlene vi har utgitt så langt på kunne.no