Velg format

På lager
kr 479

Opplæringsfrihet

Pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen
Opplæringsfrihet er en kunnskapsbasert drøfting av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor.

I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.

Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill.

- Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning?
- Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer?
- Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag?
- Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen?
- Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?

Informasjon om boka

  • Sider: 256
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215071497
  • Utgivelsesdato: 05.08.2024
  • Bokgruppe: 215

Vegard Kvam

Vegard Kvam er professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Han har en rekke publikasjoner innenfor utdanningshistorie, utdanningspolitikk og pedagogiske grunnlagsproblemer. Kvam er medlem av forskergruppen Grunnspørsmål i pedagogikken (GRUNNPED). Forskergruppen tar human- og samfunnsvitenskapene til hjelp for utvikling av innsikter i pedagogiske problem av samfunnsmessig relevans, som forholdet mellom likhet og rettferdighet, statsmakt og foreldrerett, menneske og miljø.
Mer informasjon om forfatteren