Overganger i oppvekst og utdanningsløpet

Fra barnehage til læretid eller høyere utdanning
Denne antologien presenterer ny forskning om overganger i oppvekst og utdanningsløpet og hvordan vi kan legge til rette for gode overganger for alle barn og unge. De ulike kapitlene tar for seg

- overgangen fra barnehage til skole/SFO
- overgangen fra små- til mellomtrinn
- overgangen fra innføringsklasse til ordinær nærskole
- tweens - eller overgangen mellom barndom og ungdom
- overgangen fra barne- til ungdomstrinnet
- overgangen fra ungdomstrinnet til videregående opplæring
- overgangen mellom sykehusskole og ordinær skole
- skoleoverganger for nyankomne ungdommer
- overgangen fra elev til lærling
- overgangen til lærerutdanning.

Med utgangspunkt i funn fra ulike aktørperspektiv gir hvert kapittel innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til de ulike overgangene. I tillegg presenteres et erfaringsbasert kapittel om kulturmøter som arena for innsikt og forståelse i overgangsarbeidet.

Boka henvender seg til forskere, fagfolk og studenter innen barnehage- og skolelærerutdanningene, ansatte i barnehage- og skolesektoren, samt skoleledere og skoleeiere. Målet er å gi leserne en dypere forståelse av hvordan barn og unge kan støttes i sin læring og utvikling gjennom noen av livets mange overganger.

Gro Marte Strand (red.) er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Anna Järnerot (red.) er førstelektor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.

Bidragsytere: Else Johansen Lyngseth, Kristine Warhuus Smeby, Tuva Schanke, Iris Hansson Myran, Sultana Ali Norozi, Borgny Marianne Knudsen, Ingvild Kvale Sørenssen, Kathrine Lervold, Jan Arvid Haugan, Per Frostad, Mari Pauline Ween, Anne Bonnevie Lund, Kari Anne Nordgård, Runa Eugenie Røttereng Greiner, Heidi Sandø

Informasjon om boka

  • Sider: 246
  • Språk: Bokmål/Nynorsk
  • ISBN: 9788215069616
  • Utgivelsesdato: 14.04.2025
  • Bokgruppe: 225

Velg format

Kommer for salg
14.04.2025
kr 599
Gro Marte Strand

Gro Marte Strand

Gro Marte Strand er førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet lærer, og har flere års erfaring som kontaktlærer, faglærer og spesialpedagog på barne- og ungdomstrinnet. Hun har en mastergrad i rådgivningsvitenskap, og en doktorgrad i pedagogikk med tittelen Opplevelser og perspektiver på overgangen til ungdomstrinnet. Som forsker og pedagog har Strand en særskilt interesse for overgangsfaser i skolen, samt for tema som inkludering, tilpasset opplæring, elevmedvirkning og skole-hjem-samarbeid.
Mer informasjon om forfatteren

Anna Järnerot

Anna Järnerot er førstelektor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskning omhandler overganger, læreridentitetsutvikling, utvikling av en kunnskapsmodell og didaktisk utvikling gjennom aksjonsforskning. Järnerot brenner for studentaktiv undervisning og har vært redaktør for boka På vei mot læreryrket.
Mer informasjon om forfatteren