Religion, etikk og filosofi i barnehagen
Med kunnskap om religion og forskjeller blir barnehagelæreren bedre rustet til å gi rom for forskjellige religioner i en flerkulturell barnehagehverdag.
Barnehageloven sier at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Men hva innebærer "kristen og humanistisk" og "arv og tradisjon"?
Forfatterne legger vekt på den generelle kulturelle kompetansen en barnehagelærer trenger for å kunne tilfredsstille de kravene barnehageloven og rammeplanen stiller. Å ha fullstendig innsikt eller oversikt over alle kulturaspekter og religioner er nærmest umulig i dagens samfunn, men denne boken gir en viktig innføringen. I tillegg er den et godt utgangspunkt for refleksjon rundt egen praksis.
Boka er skrevet for kunnskapsområdet: Samfunn, religion, livssyn og etikk i den nye barnehagelærerutdanningen.
Barnehageloven sier at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Men hva innebærer "kristen og humanistisk" og "arv og tradisjon"?
Forfatterne legger vekt på den generelle kulturelle kompetansen en barnehagelærer trenger for å kunne tilfredsstille de kravene barnehageloven og rammeplanen stiller. Å ha fullstendig innsikt eller oversikt over alle kulturaspekter og religioner er nærmest umulig i dagens samfunn, men denne boken gir en viktig innføringen. I tillegg er den et godt utgangspunkt for refleksjon rundt egen praksis.
Boka er skrevet for kunnskapsområdet: Samfunn, religion, livssyn og etikk i den nye barnehagelærerutdanningen.
Informasjon om boka
- Sider: 248
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215022635
- Utgivelsesdato: 19.02.2014
- Bokgruppe: 215