Skoler som lærer kollektivt
Læring i fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse
Denne boken bringer forskningslitteraturen på organisatorisk læring inn i norsk skolesammenheng og forankrer perspektiver på kollektiv profesjonsutvikling i en teoretisk og forskningsbasert ramme. Boken gjør også denne kunnskapen relevant for profesjonsutøvere i skolen.
I de seneste reformene i norsk grunnopplæring holdes bildet av skolen som lærende fellesskap frem som et organisasjonsideal og gir en «renessanse» for tillitsbegrepet og tillitsbasert relasjonsledelse. Det omfatter også i økende grad det sosialpsykologiske klimaet i skolens arbeidsmiljø, sentrert rundt begreper som psykologisk trygghet,
kollektiv mestringstro, tillitsbasert ledelse og mestringsorientert ledelse.
Bokens gjennomgående tematikk, organisatorisk læring, er en retning innen organisasjonsforskningen som gir innsyn i kompleksiteten ledere står overfor i arbeidet med å utvikle ny kollektiv kompetanse i skoler. Flere anerkjente, empiriske studier fra ulike skolesystemer viser en sterk sammenheng mellom organisatorisk læring i skoler og tillitsbasert ledelse praktisert av rektorer og mellomledere. Boken binder disse retningene sammen gjennom å belyse hvordan ledere kan bygge tillit og trygge soner i skolens organisasjon for å legge til rette for de voksnes profesjonelle
læring.
Målgrupper for boken er rektorer og skoleledere i praksis og utdanning, ledere på skoleeiernivået, teamledere og koordinatorer i skolen og lærere med interesse for kunnskapsbasert skoleutvikling.
I de seneste reformene i norsk grunnopplæring holdes bildet av skolen som lærende fellesskap frem som et organisasjonsideal og gir en «renessanse» for tillitsbegrepet og tillitsbasert relasjonsledelse. Det omfatter også i økende grad det sosialpsykologiske klimaet i skolens arbeidsmiljø, sentrert rundt begreper som psykologisk trygghet,
kollektiv mestringstro, tillitsbasert ledelse og mestringsorientert ledelse.
Bokens gjennomgående tematikk, organisatorisk læring, er en retning innen organisasjonsforskningen som gir innsyn i kompleksiteten ledere står overfor i arbeidet med å utvikle ny kollektiv kompetanse i skoler. Flere anerkjente, empiriske studier fra ulike skolesystemer viser en sterk sammenheng mellom organisatorisk læring i skoler og tillitsbasert ledelse praktisert av rektorer og mellomledere. Boken binder disse retningene sammen gjennom å belyse hvordan ledere kan bygge tillit og trygge soner i skolens organisasjon for å legge til rette for de voksnes profesjonelle
læring.
Målgrupper for boken er rektorer og skoleledere i praksis og utdanning, ledere på skoleeiernivået, teamledere og koordinatorer i skolen og lærere med interesse for kunnskapsbasert skoleutvikling.
Informasjon om boka
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215043838
- Utgivelsesdato: 08.01.2021
- Bokgruppe: 893