Skoleutvikling i praksis
Skolen har i dag et voldsomt press på å utvikle seg i takt med tanker om hva som er den gode skole. Presset kommer både utenfra og innenfra. Antologien Skoleutvikling i praksis løfter fram ny kunnskap om utviklingsprosesser i skolen.
Antologien består av spennende artikler som henter sin empiri fra skoleutviklingsprosjekter der skole, skoleeier og eksterne kompetansemiljøer har samarbeidet om å endre praksis. Hver artikkel konkretiserer ny lærdom som har oppstått når teori omsettes til praksis og mennesker begynner å tenke og handle annerledes.
Alle tekstene handler direkte og indirekte om endringsledelse. Tematisk er de inndelt på denne måten:
- Praksisaktiviteter som fører til endring
- Ledelse og samarbeid som drivkraft for endring
Eksempler på temaer:
- Innføring av IKT og hvordan krav til kompetanseutvikling fører til skoleutvikling
- Lærersamarbeid som verktøy i skoleutvikling
- Drøfting av ulike tilnærminger til ledelse gjennom et flerårig prosjekt og konsekvenser av dette
- Drøfting av lærernes eierskap til prosjektet og om dette påvirker resultatet
- Utvikling av team på videregående skole i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen, der dette er en innarbeidet arbeidsform
Målsettingen til det nasjonale skoleutviklingsprogrammet Kunnskapsløftet ¿ fra ord til handling har vært å bidra til at flere skoler blir dyktigere til å vurdere egne resultater og forbedre opplæringen i tråd med kravene i reformen Kunnskapsløftet. Om lag 250 skoler og 40 barnehager har siden 2006 deltatt i dette programmet. På bakgrunn av dette programmet har bokas bidragsytere satt seg som mål å utvikle ny kunnskap om skoleutvikling. Resultatet har blitt originalt, nytt og lærerikt.
Bidragsytere: Lena Abrahamsen, Ulf Blossing, Hans Jørgen Braathe, Trond Buland, Mette Bunting, Astrid Birgitte Eggen, Kirsti Lyngvær Engelien, Janne Madsen, Ann Merete Otterstad, Wenche Rønning, Lene Rønning-Arnesen, Anne Sofie Skogvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Kjersti Stundal og Marko Valenta.
Antologien består av spennende artikler som henter sin empiri fra skoleutviklingsprosjekter der skole, skoleeier og eksterne kompetansemiljøer har samarbeidet om å endre praksis. Hver artikkel konkretiserer ny lærdom som har oppstått når teori omsettes til praksis og mennesker begynner å tenke og handle annerledes.
Alle tekstene handler direkte og indirekte om endringsledelse. Tematisk er de inndelt på denne måten:
- Praksisaktiviteter som fører til endring
- Ledelse og samarbeid som drivkraft for endring
Eksempler på temaer:
- Innføring av IKT og hvordan krav til kompetanseutvikling fører til skoleutvikling
- Lærersamarbeid som verktøy i skoleutvikling
- Drøfting av ulike tilnærminger til ledelse gjennom et flerårig prosjekt og konsekvenser av dette
- Drøfting av lærernes eierskap til prosjektet og om dette påvirker resultatet
- Utvikling av team på videregående skole i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen, der dette er en innarbeidet arbeidsform
Målsettingen til det nasjonale skoleutviklingsprogrammet Kunnskapsløftet ¿ fra ord til handling har vært å bidra til at flere skoler blir dyktigere til å vurdere egne resultater og forbedre opplæringen i tråd med kravene i reformen Kunnskapsløftet. Om lag 250 skoler og 40 barnehager har siden 2006 deltatt i dette programmet. På bakgrunn av dette programmet har bokas bidragsytere satt seg som mål å utvikle ny kunnskap om skoleutvikling. Resultatet har blitt originalt, nytt og lærerikt.
Bidragsytere: Lena Abrahamsen, Ulf Blossing, Hans Jørgen Braathe, Trond Buland, Mette Bunting, Astrid Birgitte Eggen, Kirsti Lyngvær Engelien, Janne Madsen, Ann Merete Otterstad, Wenche Rønning, Lene Rønning-Arnesen, Anne Sofie Skogvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Kjersti Stundal og Marko Valenta.
Informasjon om boka
- Sider: 224
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215015965
- Utgivelsesdato: 02.06.2010
- Bokgruppe: 215