Språklæring det siste året i barnehagen
Gjennom lek og utforskende samtaler kommuniserer barn med andre, de lærer ord og begreper, og det meste av grammatikken er ferdig utviklet når barna begynner på skolen.
Forfatterne belyser de eldste barnehagebarnas språkmiljø, både i et her-og-nå-perspektiv og med henblikk på barns overgang til skolen. Boka er forskningsbasert og tematiserer blant annet:
- hvordan personalet kan skape et inkluderende og kreativt språkmiljø det siste året i barnehagen
- hva 5- og 6-åringene innehar av språklig kompetanse
- hvordan personalet i barnehagen kan støtte de eldste barnas andrespråkutvikling
- hvordan kartlegging kan forstås som en del av barnehagens språkarbeid
- hvordan de eldste barnehagebarnas lek, estetiske opplevelser og tekstlige uttrykk er vesentlig for deres danning
Redaktørene, Cecilie Dyrkorn Fodstad og Ingvild Alfheim, har skrevet boka sammen med Christine B. Østbø Munch og Marit Semundseth.
Forfatterne belyser de eldste barnehagebarnas språkmiljø, både i et her-og-nå-perspektiv og med henblikk på barns overgang til skolen. Boka er forskningsbasert og tematiserer blant annet:
- hvordan personalet kan skape et inkluderende og kreativt språkmiljø det siste året i barnehagen
- hva 5- og 6-åringene innehar av språklig kompetanse
- hvordan personalet i barnehagen kan støtte de eldste barnas andrespråkutvikling
- hvordan kartlegging kan forstås som en del av barnehagens språkarbeid
- hvordan de eldste barnehagebarnas lek, estetiske opplevelser og tekstlige uttrykk er vesentlig for deres danning
Redaktørene, Cecilie Dyrkorn Fodstad og Ingvild Alfheim, har skrevet boka sammen med Christine B. Østbø Munch og Marit Semundseth.
Informasjon om boka
- Sider: 224
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215028606
- Utgivelsesdato: 31.05.2018
- Bokgruppe: 215