Teknologi og læringsmiljø 2.utgave

Teknologi er en betydelig del av hverdagen i norsk skole. Samtidig er læringsmiljøets betydning for elevenes læringsutbytte stadig mer vektlagt. Slik står teknologi og læringsmiljø som to sentrale søyler i skolens arbeid, og forfatterne av denne boken diskuterer sammenhengen mellom disse.

Bokens formål er å presentere muligheter og dilemmaer knyttet til teknologi og bruken av digitale verktøy for å styrke læringsmiljøet. For å ta trygge pedagogiske valg, trenger de ansatte solid profesjonsfaglig digital kompetanse. Lærerens rolle som klasseleder i klasserom med høy teknologitetthet skal bidra til et læringsmiljø som fremmer inkludering, læring og elevmedvirkning, en rolle som beskrives og diskuteres i boken.

I denne andreutgaven av boken er noen av kapitlene nyskrevet og andre oppdatert i samsvar med endringer på feltet. Forfatterne ønsker å bidra til kunnskap om hvordan teknologi og læringsmiljø kan påvirke hverandre, og på den måten skape nye forståelser hos lærerstudenter, lærerutdannere og etablerte lærere som ønsker å ta i bruk digitale verktøy i læringssituasjoner.

• Utgivelsesdato: 23.09.2024
Trond Lekang

er dosent i pedagogikk ved Nord universitet. Forskningsinteressene omhandler spesielt skoleledelse, veiledning, skoleutvikling og forholdet mellom pedagogikk og teknologi. Han har publisert flere artikler og formidlet forskningen gjennom internasjonale forskningskonferanser om skoleutvikling, skoleledelse, innovasjon i lærerutdanningen, veiledning, bruk av ny teknologi og nettbasert tilrettelegging.

Mirjam Harkestad Olsen

Mirjam Harkestad Olsen er professor i spesialpedagogikk ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet.