Uttrykk som gjør inntrykk

Læring for estetisk danning
Uttrykk som gjør inntrykk retter søkelys mot sentrale områder innenfor skolens rammer: hvordan estetisk læring og estetiske prosesser manifesterer seg på tvers av ulike fagområder, og betydningen av estetisk danning som en del av læringsprosessen. Ved hjelp av varierte empiriske eksempler og teoretiske perspektiver gir boken innsikt i hvordan læring for estetisk danning kan berike undervisningen ved å gi rom for hode, hånd og hjerte.
Boken er særlig aktuell for lærerstudenter, lærere, forskere og andre interesserte som ønsker å styrke forståelsen og implementeringen av estetiske tilnærminger i skole og utdanning.

• Utgivelsesdato: 24.10.2024

Ane Malene Sæverot

Ane Malene Sæverot er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hennes forskningsinteresser er i fagområdet pedagogikk og estetikk, samt estetiske skapende prosesser. Hun har jobbet som lærer i både grunnskole og i videregående skole.

Herner Sæverot

Herner Sæverot er professor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet og har vært allmennlærer i grunnskolen. Han har forsket på skjønnlitteratur og har publisert mange typer sakprosatekster, samt dikt. Medlem i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab.

Marit Ulvik

Marit Ulvik er professor emerita i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Hun har bakgrunn som lærer i grunnskolen og har lang erfaring som lærerutdanner. Forskningsinteressene hennes er knyttet til danning og profesjonell utvikling. Dette inkluderer blant annet forskning på undervisningens estetiske dimensjon.

Anne Guro Schmidt Antun

Anne Guro Schmidt Antun er førstelektor ved NLA Høgskolen i Bergen. Hun underviser i kunst og håndverk. Hennes forsknings- og utviklingsarbeid er i hovedsak knyttet til fagdidaktikk i kunst og håndverk og egen utøvende skapende praksis.